skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در مرداد

بنیاد در مرداد

بنیاد توسعه کارآفرینی در مرداد ۱۴۰۱، توان خود را معطوف به تقویت نقش تسهیلگران محلی کرد تا پایداری‌سازی فرآیندها نتیجه شود.

در مرداد ماه، فعالیت گروه نگین و نیز پروژه توسعه خانه‌های هدی با توسل به تسهیلگران محلی به خوبی پیش‌رفت و نتایج درخشانی را برای بنیاد به بار آور.

 

گزارش فعالیت گروه نگین در مرداد

مرداد ماه با جلسه هماهنگی تسهیلگران گروه نگین که شامل کمک‌مربی‌ها و مستندسازها و به روزکنندگان دیتای این گروه بود، شروع شد.

کلاس‌های نوشتن خلاق، نقاشی و کاردستی در دو مرکز شیرآباد و همت‌آباد طبق برنامه در مرداد ماه نیز انجام گرفته است. برای ادامه تحصیل چند تن از بچه‌های گروه نگین پیگیری‌های لازم انجام شد.

نگین

گروه نگین

نگین

نگین

همچنین تعداد ۴۹ نفر از اعضای گروه برای حرفه‌آموزی تابستان ثبت‌نام کردند. این تعداد در دو گروه آموزشی (۲۶نفر) و استاد-شاگردی (۲۳نفر) مشغول حرفه‌آموزی شده‌اند. تا اینجای کار طبق صحبت‌های خانم زهرا حسن‌زهی شهریه‌ها پرداخت شده، ابزار خریداری شده و فقط پرداخت به رانندگان سرویس‌ها برای آخر کار مانده است. تقریباً همه ثبت‌نام شدگان حرفه‌آموزی، مشغول شده‌اند. همچنین بازدید از حرفه‌آموزان استاد-شاگردی از اواخر همین ماه آغاز خواهد شد و فرم ارزیابی برای حرفه‌آموزان آموزشی توسط آقای محمدحسین گرگیج پر خواهد شد.

برای استفاده بیشتر از ظرفیت‌های اعضای گروه قرار شد برگزاری کلاس زبان و کامپیوتر مقدماتی، برنامه‌ریزی شد. ۱۳ نفر برای هر دو کلاس ثبت‌نام کرده‌اند.

در همین روزها هنگام برداشتن کتابی از قفسه کتاب‌های گروه نگین در شیرآباد متوجه شدیم موریانه در قفسه‌های کتاب لانه‌سازی کرده است و بعد از خروج کتاب‌ها از قفسه، هنوز تعداد زیادی موریانه زنده بودند. بعد از خروج کتاب‌ها، قفسه‌ها با الکل تمیز شد و دو سه روز بعد با کمک سه نفر داوطلب از اعضای گروه نگین به طور کامل قفسه‌ها خالی شد. لانه‌سازی موریانه‌ها روی دیوار و پشت قفسه‌ها با کاردک تمیز شد و با اسپری حشره‌کش، آب نمک و الکل تمیز شد و سپس کتاب‌ها با سیستم دیویی چیده شد.

کتاب

کتابخانه نگین

هماهنگی جهت ثبت‌نام در کارگاه آشنایی با مشاغل نیز انجام شد و تعداد ۲۰ نفر در خانه هدی همت‌آباد و ۱۵ نفر در خانه هدی شیرآباد در این کارگاه ثبت‌نام کردند. خرید نوشت‌افزار مورد نیاز این کارگاه انجام شد و دوشنبه ۳۱ مرداد کارگاهی برای گره سنی ۱۱ تا ۱۶ سال همت‌آباد برگزار شد.

برای کارگاه آشانایی با مهارت‌های عمومی تسهیل‌گری نیز هماهنگی‌های اولیه با آقای ناصر نوربخش انجام شده

است. قرار است این کارگاه در روزهای ۱۹ و ۲۰ شهریور ماه برگزار شود. کار گروهی، مستندسازی و رفتار در جامعه محلی از جمله موضوعات پیشنهادی این کارگاه بوده و مهارت‌های ارتباطی نیز می‌تواند در آن جای داده شود.

 

 ادامه مسیر آموزشهای اجتماعی و مالی با گروههای خودیار زنان محلات زابل

در سفر مرداد ماه بنیاد به زابل علاوه بر ارائه آموزش­هایی هم‌چون مهارت­های ارتباطی، سواد مالی سعی شد درباره صندوق‌های پس‌انداز خرد اطلاعات و آموزش­های بیشتری به زنان عضو گروه‌های خودیار ارائه شود.

یکی از اتفاقات مهم و قابل توجه این سفر حضور مدیر عامل خانه هدی زاهدان به عنوان یک نهاد فعال در حوزه توان‌افزائی زنان بود نهادی که مسیر خود را در شرایط مشابه گروه‌های خودیار زابل از محلات حاشیه‌نشین آغاز کرده است و هم اکنون یک نهاد اجتماعی فعال در حوزه توان­افزائی کودکان و زنان در زاهدان و چابهار است. در این نشست­ها، خانم حسن‌زهی از مسیر پروپیچ خم اما شدنی توانمندی گفت از سختی‌ها و شیرینی‌های کار، زمانی که مدیر عامل خانه هدی زاهدان  تجربیات خود را بیان می­کرد می­شد برق شوق از شروع کار جدید را در چشمان زنان گروه­های خودیار زابل دید.

تا کنون دو گروه خودیار و دو صندوق پس انداز خرد در زابل تشکیل شده است و این گروه­ها آموزش­های اولیه فردی و اجتماعی را گذرانده‌اند در ادامه مسیر قرار است بر اساس اعلام نیاز این گروه‌ها چند آموزش در حوزه فنی برای آنان برگزار شود در همین راستا نیز فنی و حرفه ای خواهران زابل قول مساعد برای برگزاری این کارگاه ها داده است امید است با گذراندن آموزش­های فنی و رونق گرفتن صندوق­ها، این گروه‌ها در مسیر کسب وکار جمعی قرار بگیرند.

سیستان و بلوچستان

خانه هدی

 

 

گزارش فعالیت واحد پژوهش در مرداد

در راستای مأموریت واحد پژوهش و ادامه روند به روز رسانی شیوه نامه­های کاری به تصحیح و بازنویسی اساسنامه گروه­های خودیار پرداخت و در عین حال  مسیر مطالعات استخراج شاخص‌های ارزیابی پروژه‌های توسعه جامعه محلی و تدوین فرهنگ اصطلاحات تخصصی توسعه جامعه محلی را پیش برده است.

از اتفاقات خوب مرداد ماه امسال همکاری مؤثر با پژوهشکده مطالعات اقتصادی دانشگاه الزهرا در یک پروژه مطالعاتی تحت عنوان “تجارب محرومیت زدایی و فرصت‌های توسعه پایدار در استان سیستان و بلوچستان” بود. این مطالعه قرار است در ۵ فصل به موضوعات مختلفی بپردازد که در مرداد نگارش فصل اول مربوط به اشتغال و توانمندسازی به اتمام رسید. در این فصل به مرور فعالیت­های نهادهای دولتی، عمومی و مردمی در این زمینه در استان سیستان و بلوچستان پرداخته شده است.

سیستان و بلوچستان

خانه هدی

روند توسعه خانه‌های هدی در مرداد

از ابتدای مردادماه و بعد از سفر تیم بنیاد به استان و بازدید از خانه‌های هدی، فایل اکسل جمع‌بندی سفر زاهدان (شامل اطلاعات حاصل از گفت‌وگوی با هیات‌مدیره و گروه‌های خودیار در محلات شیرآباد، همت‌آباد، دایی‌آباد و پشت گاراژها)، تهیه و به اشتراک گذاشته‌شد.

روز شنبه مورخ ۱۵مرداد بازدید از خانه هدی شیرآباد برای بررسی اسناد و اطلاعات احتمالی از گروه‌های خودیار به عمل آمد. در این بازدید مشخص شد ۱۴۷ پوشه مدارک گروه‌های خودیار شامل کپی شناسنامه، کپی کارت ملی و یک صفحه فرم مشخصات فردی اعضای خانه هدی وجود دارد.

بعد از انجام هماهنگی‌های لازم، ۱۸مرداد جلسه بررسی آخرین وضعیت فعالیت‌های تکیار در خانه هدی شیرآباد، با حضور خانم‌ها شمس و بزی و ابرین (مربی سابق تکیار درخانه هدی و عضو مؤسسه اردیبهشت) برگزار شد. مقرر شد تا در صورت لزوم در جلسه رسمی با تیم تکیار، نحوه ادامه همکاری، بررسی شود.

همچنین در این مدت در راستای بررسی و ثبت سیستمی اطلاعات موجود گروه‌های خودیار خانه هدی، ۲ جلسه مصاحبه با سرگروه و منشی گروه پشت گاراژها و یکی از گروه‌های شیرآباد برگزار شد و اطلاعات موجود این گروه‌ها به تفکیک سطوح گروه و اعضا ثبت گردید.