skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در آبان

بنیاد در آبان

برگزاری مجمع سالانه بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان:

پیرو دعوت از کلیه اعضای موسسه بنیاد غیردولتی توسعه کارآفرینی زنان و جوانان جلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده (نوبت اول) موسسه، رأس ساعت ۸:۰۰ صبح روز دوشنبه مورخ ۲۴/۰۸/۱۴۰۰ با حضور بیش از نصف بعلاوه یک اعضای موسسه برگزار شد.

در ابتدای جلسه، رئیس هیأت مدیره موسسه، نسبت به افتتاح مجمع عمومی اقدام کرده و با توجه به حضور حدنصاب لازم، جلسه رسمیت یافته و افراد ذیل بعنوان هیأت رئیسه مجمع انتخاب و با تایید اعضای حاضر، دستورجلسه توسط منشی قرائت و تصمیمات ذیل اتخاذ گردید.

  1. خانم مهوش طیرانی بابایی، بعنوان رئیس جلسه
  2. خانم ندا شمسی، بعنوان منشی جلسه
  3. آقای سعید جابرانصاری، بعنوان ناظر جلسه
  4. خانم زهرا نقوی، بعنوان ناظر جلسه

در ابتدای جلسه مجمع، گزارش هیات مدیره توسط مدیرعامل، خانم ندا شمسی ارائه شد.

براساس مصوبات مجمع سال ۱۳۹۸، صورت­های مالی سال ۱۳۹۹ بنیاد توسط موسسه حسابرسی شاخص اندیشان حسابرسی شد، در ادامه جلسه گزارش حسابرس رسمی توسط نماینده حسابرسی آقای خزایی به استماع اعضا رسید. همچنین گزارش بازرس قانونی نیز قرائت شد.

در پایان جلسه انتخابات بازرس برگزار شد و آقایان کاشفی‌­پور و کیازند نامزدهای بازرسین بودند و با رای­‌گیری که توسط حاضران، پس از ثبت نام نامزدهای بازرسین و تشریح برنامه‌های هرکدام از آنها، انتخابات برگزار و نتایج زیر حاصل شد. اعضای اصلی و علی البدل بازرسین برای مدت یک سال انتخاب شدند.

  • آقای کاظم کاشفی پور بعنوان بازرس اصلی انتخاب و قبول سمت نمودند.
  • آقای فهید کیازند بعنوان بازرس علی البدل انتخاب و قبول سمت نمودند.

در پایان جلسه به مناسبت شانزدهمین سال تاسیس بنیاد مراسم کوچکی برگزار شد. و در نهایت جلسه در ساعت ۱۰ به اتمام رسید.

 

اجرای فراخوان دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار برای بار دوم در بنیاد:

دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار برای بار دوم توسط بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان برگزار می‌شود. با توجه به اینکه ظرفیت دوره قبل، محدود به ۷۰ نفر شرکت کننده بودو متقاضیان بیشتری برای شرکت در دوره نام نویسی کرده بودند، و در خلال برگزاری دوره نیز افرادی علاقه مندی خود را برای حضور در این دوره درصورت تکرار اعلام کردند، بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان تصمیم بر تکرار این دوره گرفت. نکته دیگر که بر تصمیم تکرار دوره اثر داشت، پتانسیل استان‌های هدف به ویژه استان سیستان و بلوچستان است. استان‌هایی که در جامعه هدف پروژه قرار گرفته بودند، این ظرفیت را دارند که این دوره بازهم برای آن ها برگزار شود و تسهیلگران محلی بیشتری از این آموزش ها بهره ببرند. در انتخاب استان‌های هدف برای تکرار دوره، استان سیستان و بلوچستان به دلیل نیاز استان، پهناور بودن و اینکه از استان‌های هدف بنیاد محسوب می‌شود، اولویت اول را داشته و حدود ۵۰ درصد ظرفیت دوره به تسهیلگران محلی این استان اختصاص داده خواهد شد. همچنین سایر استان‌های هدف دوره قبل نیز کماکان مورد توجه قرار خواهند گرفت. لازم به ذکر است این بار دوره تسهیلگران معیشت پایدار نه در سه فاز مجزا، که در یک دوره مستمر و یکپارچه تعریف شده‌است.

نام نویسی برای حضور در دوره از ۱۸ آبان تا ۱ آذر بوده و بعد از آن، با متقاضیانی که واجد شرایط اولیه هستند مصاحبه انجام شده و لیست نهایی شرکت کنندگان مشخص خواهد شد.
دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار از تاریخ ۱۰ آذر ۱۴۰۰ آغاز خواهد شد و به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت.

 

سفر تیم بنیاد به استان سیستان و بلوچستان

تیم بنیاد توسعه کارآفرینی در آبانی که گذشت در راستای توسعه طرح­‌های توسعه جامعه محلی سفری چند روزه به شهرهای زاهدان و زابل در استان سیستان و بلوچستان داشت.

زاهدان

خانه هدی در مسیر توسعه

در این سفر دو روزه از تمام خانه‌های هدی زاهدان بازدید شد و جلساتی با اعضای هیات مدیره، سرگروه­‌ها و سایر اعضای خانه هدی برگزار شد. در این نشست­‌های صمیمانه اعضای خانه هدی از صندوق­‌های پس انداز خود، فعالیت­‌های امدادرسانی دوران کرونا، سختی­‌های فروش و بازار در کرونا، لزوم توسعه بازارهای خود به ویژه در پلتفرم­‌های مجازی، تولید محصولات جدید و نیازهای آموزشی نکاتی را گفتند. دو سال کرونا بحران­‌هایی را برای خانه هدی و اعضای آن در خصوص تولید، فروش و آموزش ایجاد کرده است که بنیاد در نظر دارد با رویکرد توسعه خانه هدی و با همت و پیشنهاد اعضای خانه هدی برنامه‌­هایی را در حوزه تنوع محصول، کیفیت محصول، بازاریابی و فروش و آموزش‌های فنی و اجتماعی تدوین و اجرا کند.

 

زابل

در مسیر آغاز طرح توسعه جامعه محلی:

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با پشتوانه تجربه خود در توان‌افزائی جامعه محلی با رویکرد اجتماع محور به خصوص در شهر زاهدان و چابهار قصد دارد طرح توسعه جامعه محلی محلات حاشیه زابل را با رویکرد ایجاد کسب‌وکار و معیشت پایدار برنامه‌ریزی و اجرا کند.

قابل ذکر است شهر زابل دومین شهر مهم استان سیستان و بلوچستان بعد از شهر زاهدان است. این شهر با توجه به مرکزیت منطقه سیستان و هم‌مرز بودن با افغانستان، بلایای طبیعی مانند خشکسالی­‌های دوره­‌ای و طولانی، از بین رفتن زمین­‌های کشاورزی و دامداری و وجود بیکاری با مسائل اجتماعی و اقتصادی منطقه­‌ای و فرا منطقه‌ای مواجه است. مهاجرت از روستا به شهر و از شهر زابل به سایر مناطق از جمله این مسائل است. مهاجرت و مسائل ناشی از خشکسالی باعث ایجاد و رشد پدیده­ای به نام حاشیه‌نشینی در شهر زابل شده است.

گسترش حاشیه‌نشینی در این شهر که با ساختار نامناسب فیزیکی و کالبدی همراه است باعث ایجاد معضلات اجتماعی و هم چنین چالش­‌های مدیریتی شهری شده است.

در خصوص مواجه با حاشیه­نشینی دیدگاه و نظرات مختلفی وجود دارد اما یکی از مهم­ترین و اثر بخش­ترین این دیدگا­ه‌­ها توان افزائی مبنی بر فقر زدائی و ایجاد معیشت پایدار در محلات حاشیه نشین است که با تکیه بر مشارکت شهروندان پیش می­‌رود. بنیاد نیز قصد دارد با نگاه به توانایی­‌های جامعه محلی و نگاه درونی به فرایند بهبود وضعیت محلی، از مشارکت خود مردم محلات برای حل معضلات محله بهره ببرد و با راهکارهایی نظیر اشتغال­‌زائی، ایجادکسب‌وکارهای جمعی، ایجاد سازمان­‌های محلی و بومی، به بهبود وضعیت محلات حاشیه‌نشین زابل کمک کند.

در این سفر بازدیدهایی از کسب‌وکارهای زنان زابل انجام شد هم چنین جلسات و نشست‌هایی نیز با تسهیلگران و فعالان بومی و محلی جهت آشنایی بیشتر با فضای زابل  و شناسایی مشکلات آن برگزار شد.

بدیهی است این سفر مقدمه­‌ای برای ورود به زابل است و هم چنان باید سعی کرد به کمک نیروهای محلی و بومی و از دل جامعه محلی نیازها و راه حل­‌های محلات را پیدا کرد.

 

برگزاری کارگاه آشنایی با نظریه تغییر:

این کارگاه را عطیه اشتری به طور داوطلبانه برای کارشناسان و تسهیلگران بنیاد برگزار کردند. همکارانمان از سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی نیز در این کارگاه شرکت کردند. از این نظریه در مدل‌سازی پروژه توسعه جامعه محلی استفاده خواهیم کرد.

گفتگوی هشتم از مجموعه در مسیر پایدار:

به مناسبت هفته جهانی کارآفرینی، این گفتگوی زنده اینستاگرامی را با حضور فیروزه صابر فعال اجتماعی و کتایون سپهری مدیر شتاب‌دهنده منش برگزار کردیم و تاریخچه عرصه کارآفرینی زنان در ایران را مرور، تحلیل و بررسی کردیم.