skip to Main Content
  حمایت
فراخوان دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار

فراخوان دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار

تسهیلگران، بعنوان عناصر کلیدی تغییر در جوامع محلی

توسعه­ جامعه­ محلی ارتباط نزدیکی با میزان مشارکت مردم آن جامعه دارد؛ اعضا جامعه، به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار، نیروی بالقوه‌­ای هستند که می­‌توانند منشاء تغییرات پایدار در جامعه خود باشند. به عبارتی دیگر، مردم محلی نه سوژه­ تغییر، که عامل آن هستند. تسهیلگران به عنوان افراد یا گروه‌هایی با اطلاع کامل از روندها و تعاملات جامعه­ هدف، دانش و مهارت خود را به کار می‌بندد کلید ایجاد این مشارکت، احساس تعلق، و مسئولیت‌پذیری در فرآیند توسعه جوامع محلی هستند.

چرا دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار؟

در خصوص چرایی و اهمیت آغاز اجرای دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار باید گفت، از یک طرف به دلایل مختلفی در سال­‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر تمایل عمومی جهت انجام فعالیت­‌های خیرخواهانه مرتبط با جوامع محلی بویژه با رویکرد اشتغال­‌زایی در جامعه هستیم. و از طرف دیگر متاسفانه گاها شاهد عدم توجه به وجوه کارشناسانه در انجام چنین اقداماتی هستیم. برای جبران این مسئله بنیاد یک دوره جامع آموزش­‌های نگرشی-مهارتی تحت عنوان «دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار» برای توان­‌افزایی تسهیلگران و نهادهای محلی جهت ارتقا کمی و کیفی پروژه‌هایی که اختصاصا در حوزه معیشت پایدار فعالیت می­‌کنند، طراحی کرد.

دوره اول در دو فاز اجرایی شد. فاز اول این دوره با حضور ۷۴ نفر تسهیلگر از استان­‌های هدف طرح، همکاری ۱۳ مدرس، ۲۴ کارگاه (۴۸ ساعت) در سه بخش مهارت­‌های عمومی، تسهیلگری در توسعه پایدار معیشت محلی و تسهیلگری در حوزه کسب‌وکار طراحی و از تاریخ ۱۵ آذر تا ۱۸ اسفند ۱۳۹۹  اجرا شد. از این تعداد، ۴۲ نفر از شرکت ­کنندگان به فاز دوم راه یافتند. در فاز دوم سرفصل­‌های ارائه شده به شکل تخصصی‌­تر بر تسهیلگری کسب و کار تمرکز داشت. در این فاز ۶ مدرس، ۱۸ کارگاه (بیش از ۴۰ ساعت) را برای سرفصل­‌هایی مانند محله چیست، شناسایی دارایی­‌های محله­، شناسایی ذینفعان، تشکیل گروه‌­های خودیار، و زنجیره ارزش ۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰ تا ابتدای آبان ماه ۱۴۰۰ ارائه کردند.

چرا تکرار دوره؟

با توجه به اینکه ظرفیت دوره برگزار شده، محدود به ۷۰ نفر شرکت­‌کننده بود و متقاضیان بیشتری برای شرکت در دوره نام ­نویسی کرده­‌بودند، و در خلال برگزاری دوره نیز افرادی علاقه­‌مندی خود را برای حضور در این دوره درصورت تکرار اعلام کردند، بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان تصمیم بر تکرار این دوره گرفت. نکته دیگر که بر تصمیم تکرار دوره اثر داشت، پتانسیل استان­‌های هدف به ویژه استان سیستان و بلوچستان است. استان­‌هایی که در جامعه هدف پروژه قرار گرفته بودند، این ظرفیت را دارند که این دوره بازهم برای آن­ها برگزار شود و تسهیلگران محلی بیشتری از این آموزش­‌ها بهره ببرند. در انتخاب استان­های هدف برای تکرار دوره، استان سیستان و بلوچستان به دلیل نیاز استان، پهناور بودن استان و اینکه از استان­های هدف بنیاد محسوب می­شود، اولویت اول را داشته و حدود ۵۰ درصد ظرفیت دوره به تسهیلگران محلی این استان اختصاص داده­ خواهد شد. همچنین سایر استان­‌های هدف دوره قبل نیز کماکان مورد توجه قرار خواهند گرفت. البته این­بار دوره تسهیلگران معیشت پایدار نه در سه فاز مجزا، بلکه در یک دوره مستمر و یکپارچه تعریف شده‌­است.

برگزارکنندگان:

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان:

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان سازمانی مردم‌نهاد، مستقل، و غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۸۴ با هدف ترویج و توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی در بین زنان، جوانان، نوجوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد محلی، همچنین نهادسازی در گستره جغرافیایی ایران با اولویت ترجیحی مناطق کم‌برخوردار (به خصوص سیستان و بلوچستان، خوزستان، و خراسان جنوبی) فعالیت می‌کند. رویکردهای کلیدی بنیاد برای انجام این ماموریت توان‌افزایی، تسهیل‌گری و حمایت‌گری است و در طرح‌های خود زیر چتر طرح توسعه جامعه محلی از راه آموزش، پژوهش، مشاوره و ترویج عمل می‌کند.

همراهان طرح:

بنیاد توسعه فرهنگی سپهر قائن، موسسه توسعه پایدار اردیبهشت زاهدان، موسسه بهار خرمشهر، خانه هدی زاهدان، سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه همکاران ما و مشاورین بومی طرح هستند.

در این دوره خواهیم آموخت:

آموزش‌­های این دوره ذیل سه دسته­‌بندی مهارت­‌های عمومی تسهیلگری، تسهیلگری در توسعه پایدار معیشت محلی (مبانی نظری)، و تسهیلگری و معیشت پایدار (بخش کسب و کار) دسته بندی شده‌­اند و در مجموع سرفصل­‌های زیر در دوره پوشش داده خواهد شد.

  • تسهیل‌گری چیست و تسهیل‌گر کیست
  • مهارت­‌های ارتباطی
  • گروه و تیم
  • مستندسازی و گزارش نویسی
  • اصول و روش­‌های تصمیم‌گیری و حل مسئله
  • جماعت، توسعه جماعت محور و برنامه‌ریزی جماعت محور
  • نیازسنجی و مسئله یابی در اجتماع محلی
  • آشنایی با فضای کسب و کار و کارآفرینی و شناسایی مسائل کسب و کار
  • نقش کسب‌وکار در توانمندسازی جوامع محلی
  • مزیت­‌شناسی، بوم­شناسی و شناخت فرصت­‌های اقتصادی و اجتماعی
  • شناسایی و تحلیل ذینفعان کسب‌وکارهای محلی
  • سواد اقتصادی
  • زنجیره ارزش در کسب‌وکارهای خرد محلی

شرایط ثبت نام:

سکونت در یکی از مناطق هدف طرح

سن بین ۲۲ تا ۴۵ سال

علاقمندی به تسهیل­گری و فعالیت­‌های اجتماعی

سابقه فعالیت‌های اجتماعی در یک پروژه توان‌افزایی حداقل ۲ سال

ارتباط با جامعه محلی و فعالیت در پروژه‌های مشابه طرح

عضویت فعال در یک سازمان در جامعه هدف (سمن محلی و یا سمن‌های ملی فعال در مناطق جامعه هدف، و یا عضویت در گروه‌های فعال اجتماعی ثبت نشده)

آشنایی اولیه با مبانی کسب‌وکار و تسهیل­گری

مناطق هدف:

اولویت اول- استان سیستان و بلوچستان- شهرهای: زاهدان، چابهار، دشتیاری، زابل، سراوان، ایرانشهر، گشت، جالق، سرباز، فنوج، مهرستان (۵۰ درصد ظرفیت دوره)

الویت دوم- استان خراسان جنوبی شهرهای: بیرجند، قائن، سرایان، درمیان، نهبندان، طبس(۲۰ درصد ظرفیت دوره)؛ استان خوزستان شهرهای: اهواز، آبادان، بهبهان، خرمشهر، دزفول، ماهشهر (۲۰ درصد ظرفیت دوره)

(امکان حضور تسهیلگران از سایر استان‌ها به شرط فعالیت در یکی از استان‌های هدف مقدور است.)

 

چنانچه افراد متقاضی دارای شرایط بالا باشند نام آنها در لیست اولیه پذیرفته‌شدگان قرار خواهد گرفت و به مصاحبه دعوت می­‌شوند، در مصاحبه شاخص‌های کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سرانجام ۴۰ نفر برای حضور در دوره پذیرفته خواهند شد.

 مهلت ثبت درخواست: تا ۱ آذر ماه ۱۴۰۰

 

برای پر کردن فرم درخواست شرکت در دوره اینجا کلیک کنید. 

 

جدول عناوین کارگاه‌­های دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار (آذر تا اسفند ۱۴۰۰)

ساعت کارگاه‌­ها ۱۸:۰۰ تا ۲۰:۰۰

  عناوین بخش­‌های آموزشی نام کارگاه نام مدرس روز و تاریخ برگزاری
۱ مقدمات افتتاحیه  سعید مدنی،

ناصر نوربخش

شنبه ۱۳/۰۹/۱۴۰۰
تسهیلگری چیست؟ تسهیلگر کیست؟ تسهیلگری اجتماع محور چیست؟(۱ و ۲) کاظم متولی چهارشنبه ۱۷/۰۹/۱۴۰۰
یکشنبه ۲۱/۰۹/۱۴۰۰
جماعت، توسعه جماعت محور و برنامه ریزی جماعت محور ابوالفضل وطن پرست چهارشنبه ۲۴/۰۹/۱۴۰۰
۲ مهارت­‌های عمومی تسهیلگری مهارت­‌های ارتباطی گلی احمدی­فرد یکشنبه ۲۸/۰۹/۱۴۰۰
اصول کارتیمی در فرایند اجتماع محور (۱ و ۲) کاظم متولی یکشنبه ۰۵/۱۰/۱۴۰۰
چهارشنبه ۰۸/۱۰/۱۴۰۰
مستندسازی و گزارش نویسی ناصر نوربخش یکشنبه ۱۲/۱۰/۱۴۰۰
اصول و روش‌­های تصمیم گیری و

حل مسئله (۱ و ۲)

ابوالفضل وطن پرست یکشنبه ۱۹/۱۰/۱۴۰۰
چهارشنبه ۲۲/۱۰/۱۴۰۰
۳ تسهیلگری در توسعه پایدار معیشت محلی
(مبانی نظری)
جماعت، توسعه جماعت محور و برنامه‌ریزی جماعت محور (۲ کارگاه) ابوالفضل وطن پرست یکشنبه ۰۳/۱۱/۱۴۰۰
چهارشنبه ۰۶/۱۱/۱۴۰۰
نیاز سنجی و مسئله‌یابی در اجتماع محلی (۱ و ۲) ابوالفضل وطن پرست یکشنبه ۱۰/۱۱/۱۴۰۰
چهارشنبه ۱۳/۱۱/۱۴۰۰
۴ تسهیلگری و معیشت پایدار آشنایی با فضای کسب‌وکار و کارآفرینی و شناسایی مسائل کسب‌وکار های خرد ناصر نوربخش یکشنبه ۱۷/۱۱/۱۴۰۰
نقش‌ها و مسئولیت‌های تسهیلگر کسب و کار در جوامع محلی ناصر نوربخش چهارشنبه ۲۰/۱۱/۱۴۰۰
مزیت­شناسی، بوم­شناسی­ و شناخت فرصت‌­های اقتصادی و اجتماعی زهرا رهایی یکشنبه ۲۴/۱۱/۱۴۰۰
شناسایی و تحلیل ذینفعان در پروژه‌های توسعه جامعه محلی ناصر نوربخش یکشنبه ۰۱/۱۲/۱۴۰۰
سواد اقتصادی شهریار حسین­بر چهارشنبه ۰۴/۱۲/۱۴۰۰
زنجیره ارزش در کسب‌وکارهای خرد محلی (۱و۲) زهرا رهایی یکشنبه ۰۸/۱۲/۱۴۰۰
چهارشنبه ۱۱/۱۲/۱۴۰۰
۵ اختتامیه ۱۸/۱۲/۱۴۰۰

 

همانطور که گفته شده این دوره برای بار دوم توسط بنیاد توسعه کارآفرینی برگزار می‌شود. نظرات برخی از شرکت‌کنندگان در دور اول را می‌توانید در زیر بخوانید:

اگر من بخوام یک نکته بگم، علاوه بر اینکه کلی بحث علمی ما یاد گرفتیم و به این پروژه علاقه داشتیم، باید بگم نقش تسهیلگر برای من در این پروژه خیلی حائز اهمیت بود.

مهسا ابرین- سیستان و بلوچستان

اگه محلمون رو دوست داریم و می‌خوایم تسهیلگر کسب و کار توی محلمون باشیم، نیاز داریم الفبای تسهیلگری که تمرینِ یک سری مهارت‌های ارتباطی هست و این روزا هممون بهش نیاز داریم رو یاد بگیریم و همینطور مفاهیم پایه کسب و کار و کارآفرینی! و هر دوی این موضوعات رو در کارگاه مشارکتی معیشت پایدار با هم مرور و تمرین کردیم و یاد گرفتیم.

فاطمه موسوی – تهران

به نظرمن همه ما به دنیا بدهکاریم و یه روز باید دینمون رو به دنیا ادا کنیم. حالا اگه تو میخوای دینت رو به دنیا ادا کنی و در کنارش احساس خوبی هم داشته باشی بهتره که یه گروه خوب کنارت باشه. یه گروهی که هم توانمندت کنه و هم کمکت کنه که از توانایی‌های جامعه محلی برا توانمندسازی شون استفاده کنی.

شریفه موسوی – خوزستان

اگر انگیزه کار اجتماعی و کمک به ایجاد کسب و کار در مناطق محروم رو دارید پس چه خوب هست که حرفه ایی این کار رو انجام بدید با شرکت در این دوره مهارت لازم رو کسب می‌کنید.

لیلا محیط – خوزستان

از نظر من دوره بسیارعالی و پربار بود. گرچه دوره تسهیلگری قبلا رفته بودم، ولی این دوره یک دوره کامل و جامع بود و بنوعی آدم را در بطن واقعی جامعه محلی می‌برد.

سارا سپاهی – سیستان و بلوچستان

بنده به عنوان یک فعال اجتماعی، که فعالیت‌های کوچک گروهی انجام می‌دهم، شرکت در دوره تسهیلگری بسیار در روند عملکرد من تاثیر مثبتی داشته، در این دوره با اصولی آشنا شدم که یک تسهیل‌گر باید آگاهانه در این مسیر وارد شود. آشنایی با مفهوم زنجیره ارزش در ایجاد کسب‌وکار آشنا شدم، یکی از علاقه‌مندی‌های من تحلیل زنجیره ارزش صنعت گردشگری است که در این دوره با مطرح شدن این موضوع از تجارب دوستان که در این زمینه فعالیت دارند آشنا شدم و قطعا برای من چراغی در این مسیر روشن شد. در تحقیق محله آیی علاوه بر تجربه تحقیق میدانی و نحوه ارتباط گرفتن با افراد محلی، بررسی تحلیل ذی‌نفعان در پروژه توسعه محلی کسب‌وکار، درس جدیدی برای من داشت …
پیشنهاد من برای حضور دیگران در این دوره، شرکت در کلاس اساتید بسیار خوبی هست که آموزش در این دوره رو بر عهده گرفته‌اند و برنامه‌ریزی مطالب و نکاتی که بسیار لازم و آموزنده در جهت ورود در این مسیر است. آشنایی با دوستانی که مسیر ایجاد کسب و کار و مشکلات ایجاد کسب و کار و فعالیت خود را طی کرده اند. و قطعا باعث ایجاد دوستی و تعاملات بیشتر در روند فعالیت‌ها و علاقه‌مندی‌ها خواهد شد.

اکرم خندانی – خوزستان

توی این دوره به لطف آموزش‌های عالی که به ما داده شد یاد گرفتم برای پیچیدن نسخه برای یک جامعه محلی باید با کفش‌های اونها راه رفت و از نگاه اونها با مسائل روبرو شد.
یاد گرفتم بهترین راه برون رفت از مشکلات جامعه محلی و رساندن اون به توسعه پایدار فقط و فقط ازطریق مشارکت و همراهی ساکنان همون جامعه هست.
یاد گرفتم بزرگترین هنر یک تسهیلگر شناسایی توانمندی و ظرفیت‌های جامعه محلی و درنهایت معرفی اونها به افراد جامعه هست به تعبیر بهتر هنر یک تسهیلگر آموزش خوب دیدن توانمندی‌هاست.
حداقل فایده این دوره برای بنده این بود که یاد گرفتم خیلی از چیزهایی رو که به سادگی از کنارشون رد می‌شدم رو ببینم و به عنوان یک فرصت بهشون نگاه کنم.
به همین دلیل به هرکدام از دوستانی که دغدغه اجتماعی دارند هم توصیه می‌کنم در اولین فرصت دوره‌های تسهیلگری رو شرکت کنند تا بتوانند ازطریق اون خیلی تخصصی‌تر به فعالیتهاشون ادامه بدن و ازهمه مهمتر اعتماد جامعه هدف رو بدست بیارند.

رضا مهاجر – خراسان جنوبی