skip to Main Content
  حمایت
گزارش هجدهمین سالگرد تاسیس بنیاد توسعه کارآفرینی

گزارش هجدهمین سالگرد تاسیس بنیاد توسعه کارآفرینی

رویداد «زیست جمعی، کار جمعی» به مناسبت هجدهمین سالگرد تاسیس «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» روز جمعه ۱۲ آبان از ساعت ۱۶ تا ۱۹ و در سالن همایش‌های «مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد» برگزار شد.

بیش از ۳۰۰ نفر از حامیان فردی و سازمانی، داوطلبان، مدرسان و مشاوران، فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد، هنرمندان و پژوهشگران دانشگاهی، نمایندگان رسانه‌ها، تسهیلگران و همکاران محلی، اعضا بنیاد، و البته هیات مدیره و تیم کارشناسی بنیاد در این رویداد که در فضایی صمیمی و همدلانه برگزار شد شرکت داشتند.

قبل از شروع مراسم شرکت‌کنندگان از نمایشگاه عکسی که از دستاوردهای جمعی بنیاد در ۱۸ سال فعالیتش گردآوری شده بود دیدن کردند. عکس‌هایی از طرح‌های توان‌افزایی جوانان دارای ایده و کسب‌وکار در خوزستان، طرح ملی مسیر کسب‌وکار من، اتاق کارآفرینی مدارس در خراسان جنوبی، شکل‌گیری خانه‌های هدی در سیستان و بلوچستان، طرح‌های آموزشی و ظرفیت‌افزایی سازمان‌های مردم‌نهاد، دیدارهای بین‌المللی با کارآفرینان کشور تونس، و طرح تسهیلگران معیشت پایدار در این نمایشگاه عکس یادآوری شدند.

مراسم با اجرای زنده موسیقی محلی سیستان و بلوچستان توسط محمد سلیم براهویی و سیاوش مبارکی آغاز شد. در ادامه ساناز قربانی، مجری رویداد که خود از همکاران با سابقه بنیاد است با خوش‌آمد گویی به حضار و تشکر از حضور پرشور جمع متکثری از ذینفعان بنیاد، دستاوردهای بنیاد را حاصل کار جمعی، امید اجتماعی و فعالیت بلندمدت و مشارکتی دانست. همچنین یک بازی مشارکتی در طول رویداد اجرا شد که شرکت‌کنندگان بر اساس آنچه در طول مراسم درباره «توسعه  جامعه محلی»، طرح اصلی بنیاد، می‌شنوند می‌بایست شعاری را برای فعالیت‌های ما طراحی می‌کردند. شعار بنیاد از ابتدای تاسیس «به پیشواز آینده می‌رویم» بوده است. با پیام‌هایی که شرکت‌کنندگان برای ما نوشتند و آنها را روی تخته‌ای بنفش، رنگ سازمانی بنیاد که نماد توانمندی زنان در کسب‌وکار و کارآفرینی است نصب کردند، حالا مجموعه‌ای از شعارهای امیدبخش داریم که در طول سال از آنها در برنامه‌های مختلف استفاده خواهیم کرد. علاقمندان می‌توانند با حضور در دفتر بنیاد هم از این عکس‌ها و هم از «تخته شعار» دیدن کنند. در دنیایی که برای فعالیت به امید و انگیزه نیاز داریم، می‌توان شعار داد؛ اگر شعارها واقعا رویکرد ما باشند و به آن عمل کنیم.

در ادامه برنامه فیلم مستند «زیست جمعی، کار جمعی» ساخته محمد زمانی پخش شد. این فیلم در راستای هدف اصلی برنامه در سه بخش تدوین شده است: مسیرِ آمده، مسیر روبه پیش، و ایجاد باور به توسعه جامعه محلی با رویکرد کسب‌وکار جمعی زنان. این فیلم توسط زهرا عمرانی عضو هیات مدیره بنیاد معرفی شد. عمرانی از تمرکز استراتژیک هیات مدیره بنیاد بر موضوع توسعه جوامع محلی سخن گفت. خانم عمرانی همچنین به اهمیت کارآفرینی اجتماعی در تجربه بنیاد به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی اشاره کرد و اینکه کارشناسان قدیمی بنیاد از جمله ندا شمس، ناصر نوربخش و خود عمرانی به حوزه مدیریت سازمان‌های اجتماعی و کارآفرینی‌های اجتماعی وارد شدند را گواهی بر این موضوع گرفت.

این فیلم مستند با حمایت مالی شادی هاشمی فشارکی تولید شده است و به زودی برای نمایش عمومی آماده خواهد شد.

یکی از بخش‌های برنامه که مورد استقبال ویژه شرکت‌کنندگان قرار گرفت، پنل «یک مسیر زنانه» بود توسط امیر جلالی‌نژاد، مدیر پروژه توسعه خانه‌های هدی و با موضوع توان‌افزایی زنان ساکن محلات حاشیه‌نشین زاهدان در سه سطح فردی، گروهی و سازمانی اجرا شد. مرضیه حسن‌زهی، مدیرعامل انجمن امید (خانه‌های هدی) گفت به هنگام شروع فعالیت هیچگاه فکر نمی‌کرده آنقدر توانمند شود که بتواند در جایگاه تسهیلگر و کارآفرین جامعه محلی خود را دگرگون کند. امروز زنان خانه هدی به جایی رسیده‌اند که دلشان می‌خواهد به نمایندگی از دیگر زنان هم‌محلی‌شان نماینده مجلس شوند. خانم حسن‌زهی ابراز امیدواری کرد ساختمان خانه جدید هدی که با حمایت جمعی از حامیان در حال ساخت است به زودی تکمیل شود و به پایگاهی اجتماعی و موثر برای فعالیت زنان و جوانان تبدیل شود.

جان‌بی‌بی گمشادزهی سرگروه یکی از گروه‌های خودیار نیز گفت امروز یک گروه ۳۸ نفره را هدایت می‌کند و ۱۰۴ نفر را در سوادآموزی مدیریت می‌کند. ناهید دریوش نارویی سرگروه جوان یکی از گروه‌های خودیار هم گفت: حوالی سال ۹۶ دیگر امیدی به ادامه تحصیل نداشتم، خیلی اتفاقی از خانه هدی سردرآوردم. آنجا زنانی را دیدم که به نظر عجیب و غریب می‌آمدند. چون در دنیای محدودی که من زندگی کرده بودم، اینکه زنان اجتماعی و قوی و توانمند حضور داشته باشند عجیب بود.

علاقمندان می‌توانند گزارش کامل این پنل را که توسط روزنامه «پیام ما» منتشر شده است در لینک زیر بخوانند.

گفتنی است که برگزاری نمایشگاه محصولات سوزن‌دوزی و سیاه‌دوزی اعضا خانه‌های هدی و گروه‌های خودیار سیستان و بلوچستان در طول برنامه برپا بود. این نمایشگاه توسط همکاران و دوستان ما، یعنی خود زنان عضو خانه هدی طراحی شده بود و آنها معرفی و فروش محصولات را بر عهده داشتند.

در ادامه برنامه ساناز قربانی طرح «توسعه جامعه محلی» را به عنوان طرح مرکزی بنیاد معرفی کرده و از تیم بنیاد دعوت کرد تا هرکدام برای ارائه یکی از پروژه‌هایی که زیر چتر توسعه جامعه محلی در بنیاد در حال اجرا است به صحنه بیایند.

مهسا ابرین کارشناس پروژه «ایجاد گروه‌های خودیار زنان» از ایجاد ۱۰ گروه خودیار در زابل و ۱۰ صندوق پس‌انداز، همچنین ارائه بیش از ۳۶۰۰ نفرساعت آموزش اجتماعی و بیش از ۱۶۰۰ نفرساعت آموزش فنی خبر داد. تا سال ۱۴۰۴ و به همت تسهیلگران بنیاد، ۳۰ گروه خودیار در شهرهای مختلف سیستان و بلوچستان ایجاد خواهد شد.

محمد جواد دردکشان هم روند بهبود خانه‌های هدی در پروژه «بهبود و توسعه خانه‌های هدی» که به مدیریت او در حال اجرا است را توضیح داده و تبیین فرایند کسب‌وکار را که از طراحی تا کنترل کیفی، پشتیبانی، تولید محصول و فروش همه و همه توسط اعضا خانه هدی انجام می‌شود را محصول تسهیلگری سازمانی بنیاد در طرح توسعه و فعالیت و همکاری اعضا خانه‌های هدی دانست. در چشم‌انداز این پروژه در سطح نهادی دسترسی برابر به فرصت‌های توانمندساز برای زنان خانه‌های هدی ایجاد خواهد شد. گروه‌های خودیار زنان هم پایدار و پویا و به مثابه پلتفرم تغییر اجتماعی به فعالیت مولد خواهند پرداخت.

محمد کاظم متولی مدیر آموزش بنیاد نیز فعالیت‌های واحد آموزش را در سه بخش آموزش تسهیلگران و نهادهای محلی، آموزش تیم بنیاد و سازمان‌های مردم‌نهاد، و طرح تسهیلگران معیشت پایدار شرح داد. او با یادی از سعید مدنی مشاور علمی طرح یادگیری مشارکتی «تسهیلگران معیشت پایدار»، از امید به راه‌اندازی «مدرسه توسعه محلی با رویکرد معیشت پایدار» تا پایان سال ۱۴۰۴ توسط بنیاد خبر داد.

مهدی سلیمانیه، پژوهشگر و مستندنگار بنیاد نیز بر اهمیت انجام پژوهش به عنوان «بالِ عمل» در بنیاد تاکید کرد. تدوین فرهنگ توصیفی توسعه جامعه محلی، مستندسازی شکلگیری خانه هدی، سلسله نشست‌های توان‌افزایی جوامع محلی و ارزیابی و اثربخشی از جمله فعالیت‌های واحد پژوهش در بنیاد است.

آخرین پروژه بنیاد که توسط مدیر آن، کلثوم بزی، معرفی شد هم توسعه فردی اجتماعی کودکان و نوجوانان خانه‌های هدی یا «گروه نگین» بود. این پروژه شامل تعریف فعالیت‌های آموزش و توانمندسازی برای کودکان و نوجوانانی است که با الهام از مادرانشان این گروه را تشکیل دادند و برای ساختن آینده خود تلاش جمعی می‌کنند. پروژه گروه نگین با همکاری موسسه توسعه پایدار اردیبهشت و انجمن امید (خانه‌های هدی) اجرا می‌شود. همچنین تیم تولیدات چندرسانه‌ای بنیاد کلیپی را از فعالیت کودکان و نوجوانان گروه نگین تدوین کرده بود که در آن خود کودکان درباره امیدهایشان و معنا و اهمیت گروه برای آنها سخن می‌گفتند. این کلیپ با استقبال خود شرکت‌کنندگان مواجه شد.

اسلایدهای ارائه تیم بنیاد را می‌توانید در لینک زیر ببینید.

زیست جمعی، کار جمعی

در انتهای برنامه سعید جابر انصاری، عضو و مشاور هیات مدیره بنیاد توسعه کارآفرینی، در سخنانی بنیاد را نهادی برای خلق رویای جمعی، زیست جمعی، کار جمعی و توسعه پایدار ایران دانست. به تعبیر او می‌توان گفت که توسعه پایدار یعنی رفع نیازهای فعلی‌مان بدون کاهش امکان و توان نسل بعدی برای رفع نیازهایشان و شاید بهتر از آن.

«اگرچه مشکلات و شرایط امروز جهان و منطقه و ایران سقف آرزوهایمان را پایین آورده است، اما جرئت و شهامت بخرج داده و سقف آرزوهایمان را ارتقا می‌دهیم و همگی مانندکودکان بلوچ می‌نویسیم و رویا پردازی می‌کنیم و با خلق یک رویای جمعی، زیست جمعی و کار جمعی را تقویت کنیم، از محله به روستا و شهر و شهرستان و استان و کشور و … تعمیم‌اش می‌دهیم و به ایران عزیزمان در راستای توسعه پایدار کمک بیشتری می‌کنیم.»

قربانی هم از هیات مدیره (مهوش طیرانی، حسین اکبری، زهرا عمرانی، ندا شمس، ناصر نوربخش، فرشته سلیمانی، منصوره کلاه‌دوز، فهیم کیازند، و کاظم کاشفی‌پور) و مشاوران هیات مدیره (نجمی هاشمی، سید محمد جعفر مرعشی، فیروزه صابر و آسیه علی‌نژاد) تشکر کرد. گفت‌وگوهایی با حامیان و داوطلبان بنیاد از جمله رضا درمان، خانم لاله جنگی، آقای هاشمی و آقای سحابی هم از بخش‌های تعاملی و جالب برنامه بود. آنها از انگیزه‌های اجتماعی خود برای همکاری و حمایت از بنیاد سخن گفتند. بنیاد از مشاوران طرح‌های خود از جمله سعید مدنی، بهروز احمدزاده، ارسلان حاجی نیلی، گلی احمدی فر، زهرا رهایی، ابوالفضل وطن پرست هم تشکر به عمل آورد. رویداد «زیست جمعی، کار جمعی» خود یک پروژه بوده و با مشارکت همه‌جانبه تیم بنیاد و هیات مدیره، و به مدیریت شیما وزوایی طراحی و برگزار شد.

نیلوفر لهراسبی و مهناز بهرامی (همکاران بنیاد در مدیریت امور داخلی) نیز در بخش ثبت‌نام و جذب فرم‌های حامیان همکاری و مشارکت داشتند. تصویرگری پوستر رویداد نیز که با الهام از یکی از لحظه‌های کار جمعی زنان خانه هدی کشیده شده هم توسط زینب امیری انجام شده است.

همچنین یک کیسه پارچه‌ای که دوخت آن را زنان عضو موسسه ندای ماندگار دروازه غار بر عهده داشتند و توسط زنان عضو گروه‌های خودیار که بنیاد تسهیلگری آن را در سیستان بر عهده دارند سیاه‌دوزی شده بودند به مهمانان تقدیم شد.

مراسم با اجرای ترانه «ایران من» ساخته سلیم براهویی به پایان رسید.

گفت‌وگوی جمعی، عکس دسته جمعی، بازدید و خرید از نمایشگاه، و پذیرایی (با حمایت برند کیک‌خونه) بعد از اتمام مراسم انجام شد.

بنیاد امیدوار است برگزاری این رویداد باوری جدید و جمعی به توسعه جامعه محلی ایجاد کند و به صورت پایدار نیروی محرکه تیم بنیاد برای فعالیت اجتماعی و مدنی باشد.

با حمایت شما، به پیشواز آینده می‌رویم.