skip to Main Content
  حمایت
فراخوان طرح یادگیری مشارکتی؛ تسهیلگران معیشت پایدار

فراخوان طرح یادگیری مشارکتی؛ تسهیلگران معیشت پایدار

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان سازمانی مردم‌نهاد، مستقل، و غیرانتفاعی است که از سال ۱۳۸۴ با هدف ترویج و توسعه کسب‌وکار و کارآفرینی در بین زنان، جوانان، نوجوانان و سازمان‌های مردم‌نهاد محلی، همچنین نهادسازی در گستره جغرافیایی ایران با اولویت ترجیحی مناطق کم‌برخوردار (به خصوص سیستان و بلوچستان، خوزستان، و خراسان جنوبی) فعالیت می‌کند. رویکردهای کلیدی بنیاد برای انجام این ماموریت توان‌افزایی، تسهیل‌گری و حمایت‌گری است و در طرح‌های خود زیر چتر طرح توسعه جامعه محلی از راه آموزش، پژوهش، مشاوره و ترویج عمل می‌کند.

توسعه­ جامعه­ محلی ارتباط نزدیکی با میزان مشارکت مردم آن جامعه دارد؛ اعضا جامعه، به ویژه در مناطق حاشیه‌ای و کم‌برخوردار، نیروی بالقوه­ای هستند که می­‌توانند منشاء تغییرات پایدار در جامعه خود باشند. به عبارتی دیگر، مردم محلی نه سوژه­ تغییر، که عامل آن هستند. تسهیلگران به عنوان افراد یا گروه‌هایی با اطلاع کامل از روندها و تعاملات جامعه­ هدف، دانش و مهارت خود را به کار می‌بندد کلید ایجاد این مشارکت، احساس تعلق، و مسئولیت‌پذیری در فرآیند توسعه جوامع محلی هستند.

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان و همراهانش با درک اهمیت این موضوع دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار را در فاز اول برای ۶۰ علاقمند تسهیلگری، توسعه جامعه محلی، و کسب‌وکار در استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان و سیستان و بلوچستان برگزار می‌کنند.

همراهان طرح:

شرکت آرین رشد افزا در قالب مسئولیت اجتماعی خود از فاز اول این طرح حمایت مالی کرده‌است. دکتر سعید مدنی، دکتر هادی نوتاش و فیروزه صابر بعنوان مشاورین علمی طرح همراه بنیاد خواهند بود. بنیاد توسعه فرهنگی سپهر قائن، موسسه توسعه پایدار اردیبهشت زاهدان، موسسه بهار خرمشهر، خانه هدی زاهدان، موسسه خیریه مهر طه، خانه سمن‌های خوزستان و موسسه بیت الزهرا (س) شهرستان طبس سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در این حوزه همکاران ما و مشاورین بومی طرح هستند.

در این دوره خواهیم آموخت:

  • تسهیل‌گری چیست و تسهیل‌گر کیست.
  •  شیوه مشارکت در توسعه جوامع محلی و تکنیک‌های تسهیل‌گری کدامند.
  • همچنین شایستگی‌های تسهیل‌گری را در بستر فعالیت جمعی تمرین و تجارب موفق در زمینه توسعه جامعه محلی مبتنی بر معیشت پایدار و توسعه کسب‌وکارهای محلی را بررسی خواهیم کرد.

شرایط ثبت نام:

  • سکونت در یکی از مناطق هدف طرح*
  • سن بین ۲۳ تا ۴۰ سال (افراد با سنین بیش از ۴۰ سال به شرط دارا بودن سایر شرایط به مصاحبه دعوت خواهند شد.)
  • علاقمندی به تسهیل­گری و فعالیت­‌های اجتماعی
  • سابقه فعالیت‌های اجتماعی در یک پروژه توان‌افزایی حداقل ۲ و حداکثر ۵ سال
  • ارتباط با جامعه محلی و فعالیت در پروژه‌های مشابه طرح
  • عضویت فعال در یک سازمان در جامعه هدف (سمن محلی و یا سمن‌های ملی فعال در مناطق جامعه هدف، و یا عضویت در گروه‌های فعال اجتماعی ثبت نشده)
  • آشنایی اولیه با مبانی کسب و کار و تسهیل­گری

*مناطق هدف:

شهرهای دارای اولویت در استان خراسان جنوبی: بیرجند، قائن، سرایان، درمیان، نهبندان، طبس

شهرهای دارای اولویت در استان خوزستان: اهواز، آبادان، بهبهان، خرمشهر، دزفول، ماهشهر

شهرهای دارای اولویت در استان سیستان و بلوچستان: زاهدان، چابهار، دشتیاری، زابل، سراوان، گشت، جالق، سرباز، فنوج، مهرستان

 

*چنانچه افراد متقاضی دارای شرایط بالا باشند نام آنها در لیست اولیه پذیرفته‌شدگان قرار خواهد گرفت و به مصاحبه دعوت می­‌شوند، در مصاحبه شاخص‌های کیفی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و سرانجام ۶۰ نفر برای حضور در دوره پذیرفته خواهند شد.

*شرکت‌کنندگان فاز اول پس از ثبت نام و مصاحبه انتخاب می‌شوند. منتخبان در فاز دوم دوره تخصصی تسهیلگری در جوامع محلی (به صورت حضوری و مجازی) شرکت و ۳۰ نفر منتخبین نهایی در فاز سوم با یک سازمان محلی با حوزه فعالیت مشابه همکاری خواهند کرد.

*شرکت در این دوره رایگان است.

 

اینجا فرم ثبت نام را پر کنید!

 

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید در واتس‌اپ با شماره ۰۹۳۷۷۷۲۴۲۱۰ تماس بگیرید و یا به آدرس foundationed.ir@gmail.com ایمیل بفرستید.