
چرا زنان کارآفرین در سنین بالاتر نسبت به همتایان مرد خود با چالشهای بیشتری روبهرو هستند؟
منتشر شده در وبسایت: BusinessBecause.com
نویسنده: سیمون لوویک
ترجمه: مرضیه محمودی
زنان کارآفرین نسبت به همتایان مرد خود با چالشهای سختتری مواجه هستند. این موضوع بخصوص درباره زنان در سنین بالاتر بیشتر صادق است.
امروزه کسبوکارهایی که توسط زنان راهاندازی و اداره میشوند، بیشترین سرعت رشد را در انواع استارتآپها دارند. طبق مقالهای که سال گذشته توسط Forbes منتشر شد، وجود شکاف جنسیتی حقوق و دستمزد زنان را وادار میکند که برای دستیابی به اهداف شغلی و خواستههایشان، کسبوکار شخصی خود را راهاندازی کنند.
با این وجود شکاف جنسیتی کارآفرینی همچنان پابرجاست. برآورد شده که ۱٫۶۸ تریلیون دلار فاصله سرمایهگذاری بین استارتآپهایی است که توسط زنان و مردان اداره میشود. به طور متوسط مردان تقریباً دو برابر زنان شانس خود اشتغالی دارند، در حالی که کارآفرینان زن ۶۳٪ کمتر از مردان کارآفرین کمک مالی دریافت میکنند.
این چالش مهم در زندگی زنان در سنین بالاتر موضوع گزارشی است با عنوان «کارآفرینی زنان در سنین بالاتر: فصل بعدی» که توسط کارآفرین زن ایزابلا مور و با همکاری مدرسه تجارت استون براساس یک نظرسنجی از ۳۴۴ مرد و زن بالای ۵۰ سال انجام شدهاست.
- چرا زنان کارآفرین در سنین بالا با چالشهای بزرگتری نسبت به همتایان مرد خود مواجه هستند؟
- چرا زنان در سنین بالاتر به کارآفرینی روی میآورند؟
انگیزه و بلندهمتی نقش بسزایی در این امر دارد. این بررسی نشان میدهد که مردان تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که در یک شرکت سمت مدیر را داشتهباشند (۲۹٪ از مردان، ۱۱٪ از زنان).
زنان وقتی به سنین بالاتر میرسند، میخواهند براساس ارزشهای شخصی خود زندگی کنند، اما شاید مجبور شوند که این ارزشها را با استانداردهای کارفرما مطابقت دهند و شاید آنقدر قدرت نداشتهباشند که بتوانند برای تاثیرگذاری بر این استانداردها، اعمال نفوذ کنند.
یکی دیگر از فاکتورهای موثر برای تصمیم به ایجاد کسب و کار از سوی این زنان، درآمد است. ۴۸٪ از زنان از سرگرمیهایی که به اعتقاد آنها ممکن است برای آنها درآمدزا باشد لذت میبرند، در حالی که فقط ۳۰٪ از مردان اینگونه هستند. شاید مهمتر اینکه زنان دو برابر مردان احساس میکنند درآمد بازنشستگی آنها برای تأمین نیازهایشان رضایتبخش نیست.
با این وجود، اعتماد به نفس مهمترین عامل در درک چرایی رغبت زنان به شروع کسبوکار خودشان است. دو برابر زنان معتقدند برای شغل خود بیش از حد صلاحیت مناسب هستند، اما در مصاحبههای شغلی کمبود اعتماد به نفس دارند (۳۹٪ برای زنان؛ ۲۴٪ برای مردان).
چند نکته کلیدی | |
۲۴% | از زنان احساس میکنند که جامعه به کارآفرینی زنان در سنین بالا نگاه منفی دارد. |
۸۵% | باور دارند که زنان در سنین بالاتر از اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان برخوردارند. |
۲٫۶ برابر | مردان احتمال دارد که جایگاههای مدیریتی و معادل آن را کسب کنند. |
۲برابر | زنان در سنین بالا احساس میکنند که در جایگاههای شغلی خود بیش از حد صلاحیت دارند. |
برای اینکه بهتر متوجه شویم که برای کمک به زنان کارآفرین در سنین بالاتر چه کارهایی میتوان انجام داد، گزارش ایزابلا به دنبال بررسی چالشهایی است که این زنان در وهله اول با آنها مواجه میشوند.
هنجارهای اجتماعی و کلیشهها در مورد نقشهای مختلف جنسیتی در این مرحله از زندگی، نقش زیادی در این امر دارند. به نظر میرسد زنان در این برهه از زندگی بیشتر نگران هستند که با این کار، از نقش هایی که در این دوره از آنها انتظار میرود – خانهداری یا مراقبت از اعضای خانواده- منحرف شوند.
حدود دوبرابر زنان باور دارند که نگاه منفی از سوی جامعه به کارآفرینی زنان در سنین بالا وجود دارد (۲۴% از زنان- ۱۴% از مردان). در مجموع، ۸۵% از مشارکتکنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که زنان در این مقطع از زندگی از اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان همسن خود برخوردار هستند.
تأثیر این رویکرد ناخوشایند در نحوه برخورد با این زنان، هنگامی که برای دریافت وام و کمکهای دولتی به بانک و مراکز دولتی مراجعه میکنند، یا میخواهند از خانواده و دوستان خود پول قرض بگیرند، نیز وجود دارد و دیده میشود.
حتی برای حضور در رویدادهای شبکهای (که در آن افراد فعال در یک حوزه با یکدیگر آشنا میشوند و ارتباط برقرار میکنند) نیز زنان پاسخدهنده اعلام کردند که بیمیل هستند و براساس گزارش، این بیعلاقگی به شرکت در چنین رویدادهایی نشان از ناکارآمدی این رویدادهای شبکهای برای زنان در این رده سنی دارد.
پیشنهاداتی برای کمک به زنان کارآفرین در سنین بالاتر
- اولین توصیه این است که از موسساتی که از کسب و کارهای زنان حمایت میکنند، کمک بگیرند. مراکز رشد، شبکهها و حتی مدارس کسب و کار را بررسی کنند و ببینند کدام یک از این موارد میتواند برای پیشرفت آنها کمک کننده باشد.
- لابیگری در دولت برای افزایش تعداد طرحهای حمایتی از زنان کارآفرینان در سنین بالا نیز میتواند موثر واقع شود.
- همچنین توصیه میشود از موسسات مالی که برای استارتآپها سرمایه مالی تامین میکنند، کمک بگیرند و بررسی کنند که که آیا فرایندهای این موسسهها به طور مستمر برای حمایت از زنان در سنین بالا طراحی شدهاست یا خیر.
از نظر تقویت اعتماد به نفس و از بین بردن موانع مربوط به هنجارهای اجتماعی، ما به الگوهای بیشتری از زنانی که در این سنین کسبوکار خود را راهاندازی کردهاند، نیاز داریم. این شامل تجلیل از موفقیت آنها در رسانهها و شکستن کلیشههایی که به نظر میرسد موفقیت زنان را محدود میکند، میشود.