skip to Main Content
  حمایت
چرا زنان کارآفرین در سنین بالاتر نسبت به همتایان مرد خود با چالش‌­های بیشتری روبه‌رو هستند؟

چرا زنان کارآفرین در سنین بالاتر نسبت به همتایان مرد خود با چالش‌­های بیشتری روبه‌رو هستند؟

منتشر شده در وبسایت: BusinessBecause.com

نویسنده: سیمون لوویک

ترجمه: مرضیه محمودی

 

زنان کارآفرین نسبت به همتایان مرد خود با چالش‌­های سخت­تری مواجه هستند. این موضوع بخصوص درباره زنان در سنین بالاتر بیشتر صادق است.

امروزه کسب‌وکارهایی که توسط زنان راه‌­اندازی و اداره می­‌شوند، بیشترین سرعت رشد را در انواع استارت­‌آپ­‌ها دارند. طبق مقاله‌­ای که سال گذشته توسط Forbes منتشر شد، وجود شکاف جنسیتی حقوق و دستمزد زنان را وادار می­‌کند که برای دستیابی به اهداف شغلی و خواسته­‌هایشان، کسب‌وکار شخصی خود را راه‌­اندازی کنند.

با این وجود شکاف جنسیتی کارآفرینی همچنان پابرجاست. برآورد شده که ۱٫۶۸ تریلیون دلار فاصله سرمایه‌گذاری بین استارت­‌آپ­‌هایی است که توسط زنان و مردان اداره می­‌شود. به طور متوسط مردان تقریباً دو برابر زنان شانس خود اشتغالی دارند، در حالی که کارآفرینان زن ۶۳٪ کمتر از مردان کارآفرین کمک مالی دریافت می­‌کنند.

این چالش مهم در زندگی زنان در سنین بالاتر موضوع گزارشی است با عنوان «کارآفرینی زنان در سنین بالاتر: فصل بعدی» که توسط کارآفرین زن ایزابلا مور و با همکاری مدرسه تجارت استون براساس یک نظرسنجی از ۳۴۴ مرد و زن بالای ۵۰ سال انجام شده‌است.

  • چرا زنان کارآفرین در سنین بالا با چالش­‌های بزرگتری نسبت به همتایان مرد خود مواجه هستند؟
  • چرا زنان در سنین بالاتر به کارآفرینی روی می‌آورند؟

انگیزه و بلندهمتی نقش بسزایی در این امر دارد. این بررسی نشان می‌دهد که مردان تقریباً سه برابر بیشتر احتمال دارد که در یک شرکت سمت مدیر را داشته‌­باشند (۲۹٪ از مردان، ۱۱٪ از زنان).

زنان وقتی به سنین بالاتر می­‌رسند، می­‌خواهند براساس ارزش‌­های شخصی خود زندگی کنند، اما شاید مجبور شوند که این ارزش‌­ها را با استانداردهای کارفرما مطابقت دهند و شاید آنقدر قدرت نداشته­‌باشند که بتوانند برای تاثیرگذاری بر این استانداردها، اعمال نفوذ کنند.

یکی دیگر از فاکتورهای موثر برای تصمیم به ایجاد کسب و کار از سوی این زنان، درآمد است. ۴۸٪ از زنان از سرگرمی­‌هایی که به اعتقاد آنها ممکن است برای آن­ها درآمدزا باشد لذت می­برند، در حالی که فقط ۳۰٪ از مردان اینگونه هستند. شاید مهم­تر اینکه زنان دو برابر مردان احساس می­‌کنند درآمد بازنشستگی آنها برای تأمین نیازهایشان رضایت­بخش نیست.

با این وجود، اعتماد به نفس مهمترین عامل در درک چرایی رغبت زنان به شروع کسب‌وکار خودشان است. دو برابر زنان معتقدند برای شغل خود بیش از حد صلاحیت مناسب هستند، اما در مصاحبه­‌های شغلی کمبود اعتماد به نفس دارند (۳۹٪ برای زنان؛ ۲۴٪ برای مردان).

چند نکته کلیدی
۲۴% از زنان احساس می­‌کنند که جامعه به کارآفرینی زنان در سنین بالا نگاه منفی دارد.
۸۵% باور دارند که زنان در سنین بالاتر از اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان برخوردارند.
۲٫۶ برابر مردان احتمال دارد که جایگاه­‌های مدیریتی و معادل آن را کسب کنند.
۲برابر زنان در سنین بالا  احساس می­‌کنند که در جایگاه­‌های شغلی خود بیش از حد صلاحیت دارند.

 

برای اینکه بهتر متوجه شویم که برای کمک به زنان کارآفرین در سنین بالاتر چه کارهایی می­‌توان انجام داد، گزارش ایزابلا به دنبال بررسی­ چالش‌­هایی است که این زنان در وهله اول با آن­ها مواجه می­‌شوند.

هنجارهای اجتماعی و کلیشه­‌ها در مورد نقش‌­های مختلف جنسیتی در این مرحله از زندگی، نقش زیادی در این امر دارند. به نظر می­‌رسد زنان در این برهه از زندگی بیشتر نگران هستند که با این کار، از نقش هایی که در این دوره از آن­ها انتظار می­‌رود – خانه‌داری یا مراقبت از اعضای خانواده- منحرف شوند.

حدود دوبرابر زنان باور دارند که نگاه منفی از سوی جامعه به کارآفرینی زنان در سنین بالا وجود دارد (۲۴% از زنان- ۱۴% از مردان). در مجموع، ۸۵% از مشارکت­‌کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که زنان در این مقطع از زندگی از اعتماد به نفس کمتری نسبت به مردان همسن خود برخوردار هستند.

تأثیر این رویکرد ناخوشایند در نحوه برخورد با این زنان، هنگامی که برای دریافت وام و کمک­‌های دولتی به بانک و مراکز دولتی مراجعه می­‌کنند، یا می­‌خواهند از خانواده و دوستان خود پول قرض بگیرند، نیز وجود دارد و دیده می­‌شود.

حتی برای حضور در رویدادهای شبکه­‌ای (که در آن افراد فعال در یک حوزه با یکدیگر آشنا می‌شوند و ارتباط برقرار می‌کنند) نیز زنان پاسخ­‌دهنده اعلام کردند که بی­‌میل هستند و براساس گزارش، این بی­‌علاقگی به شرکت در چنین رویدادهایی نشان از ناکارآمدی این رویدادهای شبکه­‌ای برای زنان در این رده سنی دارد.

پیشنهاداتی برای کمک به زنان کارآفرین در سنین بالاتر

  • اولین توصیه این است که از موسساتی که از کسب و کارهای زنان حمایت می­‌کنند، کمک بگیرند. مراکز رشد، شبکه­‌ها و حتی مدارس کسب و کار را بررسی کنند و ببینند کدام یک از این موارد می‌تواند برای پیشرفت آن­ها کمک کننده باشد.
  • لابی­گری در دولت برای افزایش تعداد طرح­‌های حمایتی از زنان کارآفرینان در سنین بالا نیز می‌­تواند موثر واقع شود.
  • همچنین توصیه می­‌شود از موسسات مالی که برای استارت­‌آپ­ها سرمایه مالی تامین می­‌کنند، کمک بگیرند و بررسی کنند که که آیا فرایندهای این موسسه­‌ها به طور مستمر برای حمایت از زنان در سنین بالا طراحی شده‌­است یا خیر.

از نظر تقویت اعتماد به نفس و از بین بردن موانع مربوط به هنجارهای اجتماعی، ما به الگوهای بیشتری از زنانی که در این سنین کسب‌وکار خود را راه‌­اندازی کرده‌­اند، نیاز داریم. این شامل تجلیل از موفقیت آن­ها در رسانه­‌ها و شکستن کلیشه­‌هایی که به نظر می­‌رسد موفقیت زنان را محدود می­‌کند، می­‌شود.