skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در فروردین

بنیاد در فروردین

برگزاری کارگاه بین‌المللی توان‌افزایی اقتصادی زنان از طریق IT و ICT – پروژه مطالعاتی مشترک میان ایران و ژاپن

نشست تخصصی «توان‌افزایی اقتصادی زنان از طریق فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی» با مشارکت بنیاد صلح ساساکاواری ژاپن و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، با همکاری بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان در روز سه شنبه مورخ ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۹ در دفتر معاونت امور زنان برگزار شد. این کارگاه با حضور دکتر مرتضی رحمانی موحد سفیر ایران در ژاپن، دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، دکتر لیلا فلاحتی و دکتر زهرا ارشادی، نمایندگان بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان خانم ندا شمس و مرضیه محمودی، خانم دکتر آتسوشی سونامی نماینده بنیاد صلح ساساکاوا و پژوهشگران ژاپنی درگیر در طرح حضور داشتند.

این کارگاه در ادامه پژوهش توانمندسازی اقتصادی زنان با بهره‌وری از فناوری اطلاعات و ارتباطات ترتیب داده شده که با همکاری معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، بنیاد صلح ساساکاوای ژاپن و بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان انجام شد. در این پژوهش تلاش شد تا به سوالات کلیدی زیر پاسخ داده شود:
– توسعه فناوری اطلاعات، چگونه بر فعالیت‌های زنان کارآفرین تاثیرگذاشته است؟
– زنان چگونه با استفاده از فناوری اطلاعات فعالیت‌های کارآفرینانه شکل می‌دهند؟
– فناوری اطلاعات چطور می‌تواند برای زنان فرصت‌های شغلی ایجاد کند؟
همچنین به دلیل اینکه شروع همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ پیش از نهایی شدن و ارائه گزارش اتفاق افتاد، مجریان طی یک همفکری به این نتیجه رسیدند که می‌توان بخشی را بعنوان تاثیرات شیوع بیماری کووید-۱۹ بر کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و نقش اینترنت و فضای مجازی در بحران کرونا را به این گزارش اضافه نمود. در نتیجه یک پژوهش مطالعاتی کوتاه‌تر برای پیوست به گزارش اصلی تعریف شد.
نتایج این گزارش در جلسه مذکور از سوی طرف ایرانی و ژاپنی ارائه شد. همچنین در بخش انتهایی نشست، نتایج هر دو مطالعه بصورت تطبیقی برای حضار ارائه شد.

ارائه بنیاد در نشست سالانه مقام زن سازمان ملل متحد

به دلیل ادامه روند همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ مقام زن سازمان ملل متحد UNWomen شصت و پنجمین دوره نشست دوهفته ای سالانه (CSW65)خود را بصورت مجازی برگزار کرد. بنیاد توسعه کارآفرینی نیز به روال هرسال رویدادی را در بخش رویدادهای موازی CSW65 ترتیب داد. عنوان رویداد بنیاد «توان ‌افزایی، شبکه ‌سازی و اتکا به تسهیلگران بومی؛ استراتژی بنیاد توسعه کارآفرینی در مواجهه با همه‌‌گیری کووید۱۹» بود. این برنامه در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۲۱ برابر با ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۰۰ صبح به وقت ایران، در پلتفرم زوم بصورت مجازی برگزار شد. ویدئو کامل این ارائه به زبان انگلیسی را می‌تواند در آپارات بنیاد و یا وب‌سایت ما نگاه کنید.

ارائه مشترک بنیاد و خانه هدی در پنل دانشگاه ایلینویز درباره راهبری زنان از سکونت‌گاه‌های غیررسمی

در فروردین ماه ۱۴۰۰، بنیاد در یک رویداد بین المللی دیگر نیز حضور پیدا کرد. انستیتو جهانی دانشگاه ایلینویز پنلی را با موضوع «زنان در خط اول مبارزه با کووید۱۹: راهبری زنان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی ایران، آفریقای جنوبی، و آرژانتین» در تاریخ ۱۶ آوریل ۲۰۲۱ برابر با ۲۷ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۰ به وقت ایران برگزار کرد. در این پنل که در آن بنیاد توسعه کارآفرینی و خانه هدی به طور مشترک حضور پیدا کرده بودند، از مشکلات دوره شیوع کووید-۱۹ و فعالیت های این دو NGO در این دوره در سکونتگاه های غیررسمی حاشیه زاهدان صحبت شد.

تسهیلگران معیشت پایدار به فاز دوم راه پیدا کردند

اولین روزهای کاری سال جدید در پروژه تسهیلگران معیشت پایدار با آخرین ارزیابی ها از شرکت‌کنندگان، مدرسین و تسهیلگران اجرایی آغاز شد. همچنین مستند سازی و ثبت تجربه فاز اول این دوره در قالب گزارش پایانی از مهمترین اقدامات فروردین ماه در این پروژه بود. در این گزارش سعی شده است فرآیندها و فعالیت ها به نحوی تشریح شوند که بتواند همه درس اموخته‌های خود را به مخاطبان و ذی‌نفعان پروژه منتقل کند. در عین حال مطابق تعهدی که به شرکت‌کنندگان فاز اول دوره داده شده بود، لیست منتخبین فاز دو تهیه شد و به اطلاع همه شرکت کنندگان رسید.
براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته انتظار می‌رود فاز دوم این پروژه در تابستان ۱۴۰۰ اجرایی شود.

سال نو و نگاه نو در طرح اتاق کارآفرینی مدارس

طرح اتاق کارآفرینی مدارس بیش از ۱۰ سال است که در بنیاد در حال اجراست. البته شرایط دوران کرونا و تعطیلی مدارس باعث توقف کوتاهی در شکل اجرائی همیشگی طرح شد. اما ما در بنیاد این فرصت را مغتنم شمردیم و در حال بازبینی محتوا و نحوه اجرای این طرح هستیم. بررسی تجارب جهان و  تجارب داخلی در حوزه آموزش و ترویج کارآفرینی در میان دانش آموزان، مصاحبه با متخصصان حوزه آموزشی نوجوانان، مصاحبه با معلمان درگیر در طرح در سالهای گذشته و گپ و گفت با خود دانش آموزانی که در این سال‌ها در طرح اتاق کارآفرینی شرکت کرده‌اند از جمله فعالیت‌هایی است که درحوزه در فرودین ماه پیگیری شد.
خوشحال خواهیم شد چنانچه شما هم نظری و یا ایده‌ای درباره آموزش کارآفرینی به نوجوانان و دانش آموزان دارید یا حتی تجربه‌هایی در این زمینه داشتید از طریق راه‌های ارتباطی بنیاد با ما در میان بگذارید.