skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در اردیبهشت

بنیاد در اردیبهشت

در اردیبهشت‌ماهی که گذشت چه کردیم؟

فروردین و اردیبهشت را به برنامه‌ریزی و چینش برنامه سالانه گذراندیم، پروژه‌ها را متنوع تر از سال پیش و متناسب با شرایط فعلی طراحی کردیم و انتظار داریم با بهبود نسبی شرایط کرونایی امکان حضور در جامعه محلی را داشته باشیم و در پروژه‌ها این مهم را نیز مدنظر قرار دادیم.
همچنین براساس مصوبه جلسه هیات مدیره فروردین‌ماه، تلاش کردیم در اردیبهشت‌ماه جهت‌گیری استراتژیک بنیاد را در جمع کوچکتری از اعضای هیات مدیره پیش ببریم، جهتگیری استراتژیک با تاکید بر جوامع محلی و به پشتوانه تجربه بنیاد در سال‌های قبل، و همچنین با نگاه به رویه‌های نوین مورد نیاز برای توسعه جوامع محلی تدوین خواهد شد.
برای این موضوع در اردیبهشت ماه ۳ جلسه برگزار شد و امیدواریم در روزهای پیش رو به جمعبندی نهایی برسیم، و حتما نتایج پروژه مدلسازی به تدقیق این موضوع کمک خواهد کرد.
با هدف تعریف پروژه‌های جدید ۲ جلسه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد، و یک جلسه با مدیرعامل شرکت آرین رشد افزا، یک جلسه با کارشناس مسئولیت اجتماعی دیجی کالا برگزار کردیم.
و همچنین در جلسات شورای کارآفرینی معاونت زنان و همچنین نشست سازمانهای مردم‌نهاد با معاونت امور زنان و خانواده و خانم ابتکار حضور و ارائه گزارش داشتیم.

 

خبر خوب! خانه جدید هدی

همچنین با همراهی حامیان مالی بنیاد، خانم کلاهدوز، آقای جابرانصاری و آقای نظاری ملکی به مساحت ۴۰۰ مترمربع در خیابان مجدیه محله شیرآباد زاهدان برای خانه هدی خریداری شد.

 

گزارش طرح‌ها و پروژه‌های بنیاد

 

  • طرح اتاق کارآفرینی مدارس؛ گامی برای تعریف محصولی جدید

طرح اتاق کارآفرینی مدارس با طی مسیری ۱۲ ساله با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی و کسب‌وکار در بین جامعه دانش آموزی دارای دستاوردهای بسیاری است اما بدیهی است گذر زمان نیازهای جدیدی را برای مخاطبان این طرح ایجاد کرده است و عدم برگزاری کلاس­‌های مدارس به صورت حضوری در بحران کرونا، فرصتی را برای بنیاد فراهم آورده است که با بازبینی این مسیر ۱۲ ساله و با نگاهی به شرایط جدید محصولی را طراحی و مدلسازی کند که بیشترین دستاورد و تاثیرگذاری را به خصوص برای نوجوانان مناطق کم‌برخوردار داشته باشد.

برای این امر مراحل زیر تعریف شده است:

۱-شناخت فضای موجود و بررسی نیازهای جامعه هدف (مطالعه تمامی طرح‌های موجود در حوزه آموزش و ترویج کارآفرینی به دانش آموزان و نوجوانان، مطالعه تجربیات کشورهای مختلف در این حوزه، مصاحبه با برخی از معلمان و دانش آموزان فعال در این طرح، بررسی پیشینه تجربه اتاق کارآفرینی در بنیاد و مصاحبه با صاحبنظران حوزه کارآفرینی و نوجوانان)

۲-فرصت‌یابی، ایده‌پردازی و غربالگری ایده‌ها

۳-طراحی محصول جدید

۴-اجرای پروژه پایلوت

۵-مدلسازی

تاکنون مرحله اول انجام شده و با بیش از ۱۰ نفر از صاحبنظران، دست اندرکاران، معلمان و دانش آموزان این حوزه مصاحبه شده است و چندین داوطلب عزیز بنیاد نیز در حال بررسی تجربیات کشورهای مختلف از جمله آلمان، اتریش، هلند،کانادا، سنگاپور، آمریکا، هند و کره جنوبی هستند.

پیش‌بینی می‌شود تا نیمه خرداد بتوان محصول جدید را تعریف و در تابستان به صورت پایلوت اجرا کرد.

همچنین یک کارگاه با موضوع «اینستاگرام به عنوان کسب‌وکار» برای چند تن از دانش آموزان متوسطه خراسان جنوبی برگزار کردیم.

 

  • طرح توسعه جامعه  محلی، خانه هدی زاهدان

درماهی که گذشت خانه هدی پر خبر بود:

۱-برگزاری مجمع عمومی خانه هدی با دستور کار انتخاب هیات‌ مدیره و بازرسان

دومین دوره انتخابات هیات مدیره و بازرسان خانه هدی با حضور ۲۸۳ نفر از اعضا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد.

روز سه‌شنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه اعضا با حضور در خانه هدی شیرآباد طی ۵ ساعت از ساعت ۱۰ الی ۱۵ آرای خود را به صندوق انداختند.

بر اساس نتایج حاصل از شمارش آرا خانم‌ها مرضیه حسن‌زهی، زهرا حسن‌زهی، افسانه گرگیج، فرزانه شه‌بخش و گلپری تابان اصل به‌عنوان اعضای اصلی هیات‌مدیره و خانم گلناز حسن‌زهی به‌عنوان بازرس اصلی خانه هدی انتخاب شدند.

۲-خرید ساختمان جدید برای خانه هدی شیرآباد

در اردیبهشتی که گذشت ادامه پی‌گیری‌ها برای خرید ساختمان جدید خانه هدی شیرآباد انجام شد و در نتیجه این پی‌گیری‌ها خرید این ساختمان واقع در خیابان مجدیه (محله شیرآباد) نهایی شد.

۳-آماده شدن تفاهم نامه خانه هدی و مرکز بهداشت زاهدان

طی یک ماه گذشته و در ادامه تعامل با مرکز بهداشت زاهدان درخصوص تعمیر و بازسازی بخشی از خانه بهداشت واقع در محله همت‌آباد زاهدان توسط خانه هدی، پیش‌نویس تفاهم‌نامه مابین خانه هدی و مرکز بهداشت زاهدان و نقشه خانه بهداشت آماده شد.

به‌نظر می‌رسد طی ماه آینده و با انعقاد تفاهم‌نامه، کار تعمیر و بازسازی این مرکز آغاز شود.

۴-اولین فروش خانه هدی در دیجی‌کالا

روزهای ابتدایی اردیبهشت‌ماه، بعد از رایزنی‌ها و هماهنگی‌های فراوان با زنان خانه هدی جهت تهیه محتوای تصویری مناسب از محصولات و ارائه در بازار محصولات محلی دیجی‌کالا، تصاویر مناسب تهیه و در غرفه مجازی خانه هدی بارگذاری شد و در همین راستا اولین فروش خانه هدی از طریق این پلتفرم شکل گرفت.

 

  • پروژه مدلسازی توسعه جامعه محلی
    در راستای مستندسازی، درس آموزی و مدلسازی طرح توسعه جامعه محلی بنیاد مبنتی بر تجربه خانه هدی شیرآباد با هدف ۱- شناسایی الگو و شیوه کاری بنیاد در پروژه‌های توان افزایی زنان جامعه محلی، ۲- بررسی تاثیر خانه هدی بر توان‌افزایی (اقتصادی، اجتماعی، روانی) اعضا از طریق مدلسازی سیستم دینامیک ابتدا سعی شد تا با انجام مصاحبه با ذینفعان مختلف روایت‌های متنوعی از آنچه در طول ۱۲ سال فعالیت پیرامون شکل‌گیری و پایداری خانه هدی صورت گرفته است به خوبی بررسی شود. در ادامه مسیر و بویژه در اردیبهشت ماه اقدامات زیر انجام گرفت:
    – بازخوانی مصاحبه‌ها و طراحی سوالات تکمیلی برای طرح مجدد از مصاحبه شونده جهت تعمق بخشی به فرآیند مستندسازی و انجام مصاحبه‌های تکمیلی
    – آغاز فرآیند مدلسازی با نرم افزار ونیسم و شناسایی لوپ‌های اقتصادی، اجتماعی و روانی
    – جمع آوری داده‌های کمی از مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی اعضای خانه هدی
    – جلسات هم‌اندیشی با متخصین مدلسازی سیستم دینامیک
    در ادامه پروژه با تحلیل محتوایی مصاحبه‌ها از طریق کدگذاری تماتیک و کدگذاری باز سعی در بازشناسی زوایای فعالیت‌های انجام شده در خانه هدی شیرآباد هستیم تا از این طریق اول، الگوی توسعه جامعه محلی اجرا شده توسط بنیاد شناسایی شود و دوم، فرآیند مدلسازی با دقت بالاتری پیش رود.

 

  • پروژه تسهیلگران معیشت پایدار؛ فاز دوم
    – پس از اتمام فاز اول و نهایی شدن ارزیابی‌ها در فروردین ۱۴۰۰، گزارش پایانی تهیه و تنظیم شد و جهت اطلاع برای ذینفعان ارسال گردید. سپس براساس تجارب و درس آموخته‌های تیم اجرایی به طراحی ساختار اجرایی و محتوایی فاز دوم دوره پرداخته شد.
    – برگزاری ۴ جلسه طراحی اولیه ساختار محتوایی دوره (۳۱ نفر-ساعت)
    – برگزاری ۳ جلسه تعیین ساختار اجرایی، تشکیل تیم و تقسیم وظایف (۶ نفر-ساعت)
    – برگزاری ۲ جلسه نیاز سنجی آموزشی با تسهیلگران بومی (۳۰نفر-ساعت)
    – هماهنگی برای تشکیل جلسه با مشاوران علمی
    در ادامه با طراحی محتوا و تشکیل کارگروه‌های تخصصی به سمت اجرایی شدن پروژه در تابستان پیش خواهیم رفت.

 

  • پروژه توسعه فردی-اجتماعی

پایان یافتن فعالیت طراحی مدل و برنامه توسعه فردی ۳۲ نفر از نوجوانان و جوانان زاهدان در مناطق حاشیه‌ای زاهدان شیرآباد و همت آباد:
این برنامه در بهمن ماه ۱۳۹۹ آغاز شده و در فروردین ماه ۱۴۰۰ به پایان رسید. در این فعالیت که ذیل پروژه توسعه فردی و اجتماعی گروه نگین انجام گرفت، ۳۲ نفر از نوجوانان و جوانان ۱۵ تا ۲۵ سال در آن مشارکت داشته و از برنامه‌های مشاوره فردی و گروهی برنامه‌ریزی شده، بهره بردند. در این برنامه که در ابتدا با تهیه یک چارچوب و متن تئوریک برای مدل برنامه توسعه فردی آغاز شد، ۷ جلسه گروهی برگزار شد، برای هریک از شرکت‌کنندگان ۲ جلسه فردی برگزار شد و در انتها برای هریک از شرکت‌کنندگان یک برنامه توسعه فردی تهیه شد که در ادامه مبنای فعالیت‌های دیگر پروژه توسعه فردی و اجتماعی گروه نگین قرار خواهد گرفت.

 

به خلق جمعی زندگی امیدوار باشیم؛

به پیشواز آینده می‌رویم.

 

برای حمایت مالی از پروژه‌های بنیاد و یا همکاری داوطلبانه با ما به اینجا سر بزنید.