skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در شهریور

بنیاد در شهریور

در شهریورماهی که گذشت چه کردیم؟

شهریورماه را با با برنامه‌­ریزی برای نیمه دوم سال به پایان رساندیم. با بهبود نسبی اوضاع کشور در خصوص همه‌­گیری کووید ۱۹ سفرهای میدانی خود را اغاز خواهیم کرد.

در طول دو سال گذشته در کنار محدودیت­‌هایی که شیوع ویروس کووید-۱۹ به همراه داشت فرصت شناسایی و ارتباط عمیق با نیروهای محلی توانا و متعهد را در بستر طرح یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار پیدا کردیم. با همراهی این سرمایه­‌های ارزشمند به اثربخشی پروژه­‌های توسعه اجتماع‌محور امیدوارتر هستیم.

همچنین با نهایت تاثر و تاسف در این روزها دوستان و همراهان عزیزی را از دست دادیم که برای همه بازماندگان آرزوی صبر و برای درگذشتگان آرامش ابدی آرزومندیم.

توسعه جامعه محلی:

اتفاق‌های شیرین در خرمشهر:

کارگاه شیرینی­‌پزی روستای سرحانیه در خرمشهر که دو ماهی است شروع به کار کرده و متاسفانه به دلیل شرایط قرمز کرونا نتوانستیم افتتاحیه خوبی برای آن ترتیب دهیم، روزهای پررونقی را سپری می­‌کند. زنان عضو کارگاه توانسته‌­اند سفارش­‌های زیادی بگیرند و در دو شیفت صبح و عصر مشغول فعالیت هستند. انرژی خوب آن­ها برای ما نیز بسیار خوشحال کننده­ است.

کمک به ایجاد شبکه توزیع آب در دهستان توتان، سیستان و بلوچستان:

با همراهی فعالان منطقه، متخصصان حوزه آب، سازمان‌های مردم‌نهاد و با حمایت­‌های یکی از حامیان عزیز بنیاد توسعه کارآفرینی پروژه ایجاد شبکه توزیع آب به روستای توتان استان سیستان و بلوچستان در حال اجرایی شدن است و امید داریم روزی برسد که همگان به آب سالم دسترسی مناسب داشته باشند.

 

کمک به ایجاد و توسعه بازاریابی و فروش مجازی محصولات خانه هدی در اینستاگرام:

با توجه به اهمیت فضای مجازی برای فروش محصولات زنان خانه هدی به ویژه در دروان کرونا بنیاد سعی کرد با آموزش­‌ به سرگروه‌­های خانه هدی در زاهدان، چابهار و نگور به آنان کمک کند فعالیت در اینستاگرام را برای فروش محصولاتشان توسعه دهند. آموزش­هایی از جمله افزایش تعداد مخاطبان، شیوه‌های نوشتن کپشن و طراحی عکس‌ها، نحوه معرفی محصولات، و …

همچنین با طراحی لوگوها و قاب­‌های مناسب سعی کردیم به توسعه صفحات کمک کنیم. برای خرید از خانه‌های هدی و حمایت از محصولات آنها می‌توانید سه صفحه زیر را دنبال کنید.

Hoda.gallery.zahedan صفحه فروش محصولات زنان خانه هدی زاهدان

Hoda.gallery.dashtiari صفحه فروش محصولات زنان خانه هدی دشتیاری

Hoda.gallery.chabahar صفحه فروش محصولات زنان خانه هدی چابهار

حضور شما در صفحات فروش زنان خانه هدی باعث دلگرمی آنان خواهد بود.

 

پیشبرد پروژه ساخت خانه هدی:

همانطور که در گزارش­‌های قبل نیز اشاره شد بنیاد سعی دارد با کمک حامیانش محلی ثابت، با کیفیت و دارای محیط آموزشی و کارگاهی برای زنان خانه هدی تدارک بسازد. در همین راستا در حال انجام مقدمات تاسیس این خانه است و حامیان نیز مثل همیشه در کنار بنیاد قرار گرفته‌­اند به زودی گزارشی از روند پیشرفت طرح ارائه خواهد شد.

 

تسهیلگران معیشت پایدار:

در ادامه روند برگزاری فاز دوم پروژه یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار گزارشی از اقدامات انجام شده و پایش و ارزیابی­‌های صورت گرفته از خرداد تا پایان مرداد در اختیار مشاورین علمی و حامی مالی پروژه قرار گرفت. در عین حال ۴ کارگاه به مدت ۱۰ ساعت با عناوین «گروه­‌های خودیار و صندوق پس انداز خرد» در یک نشست توسط ناصر نوربخش و  «زنجیره ارزش در کسب‌و کارهای خرد محلی» در ۳ نشست توسط دکتر زهرا رهایی برگزار شد. جهت افزایش اثر بخشی آموزش­‌ها، شرکت‌کنندگان زنجیره ارزش کسب‌وکار محلی -که عهده دار نقش تسهیلگری آن هستند- طراحی و ترسیم کردند. مسیر کارگاه­‌های آموزشی در مهر ماه با عناوین سواد اقتصادی برای تسهیلگران معیشت پایدار، بررسی تجارب تسهیلگران خوشه­‌های صنعتی و پنل ارزیابی چالش­‌های تسهیلگری در حوزه معیشت پایدار در جوامع محلی پیگیری خواهند شد.

در این ماه همچنین تیم اجرای پروژه با انجام ۲ ارزیابی کمی در رابطه با کارگاه­‌های برگزار شده و حدود ۳۵ ساعت مصاحبه کیفی با همه شرکت‌کنندگان بازخوردهای ایشان را نسبت به محتوا و شیوه اجرای دوره اخذ کرد. در عین حال تیم اجرایی بازخوردی از عملکرد شرکت‌کنندگان در دوره را به ایشان ارائه داد.

برای اطمینان از تطبیق اجرای دوره و فعالیت­‌های در حال انجام با اهداف تعریف شده در پروپوزال حدود ۲۰ نفر ساعت زمان صرف پایش و ارزیابی شد و اصلاحات لازم در فرآیندها و فعالیت­‌ها اعمال گردید.

 

توسعه فردی و اجتماعی گروه نگین (کودکان و نوجوانان خانه هدی در محله‌های شیرآباد و همت آباد)

پنج عنوان مهارت زندگی برای ۲۵ نفر از نوجوانان و جوانان گروه نگین برگزار شد. برای رعایت پروتکل‌های پیشگیری از بیماری کرونا و سهولت شرکت متقاضیان در کارگاه‌ها، هر یک از عناوین کارگاه‌ها برای سه گروه برگزار شد. در مجموع ۱۵ کارگاه از تاریخ ۳۱ مرداد ماه تا ۶ شهریور ماه در محل خانه هدی شیرآباد و همت آباد برگزار شد. عنوان‌های کارگاه‌ها شامل: مهارت‌های خودآگاهی و عزت نفس، ارتباط موثر، مدیریت خشم، حل مسئله و تصمیم‌گیری، و اعتماد به نفس و مدیریت استرس بود.

 

جشنواره نگین:

همچنین برگزاری یک نمایشگاه اینستاگرامی از دستاوردهای نوجوانان شرکت کننده در بخش آشنایی با مهارت‌های کسب و کار پایان بخش فاز اول طرح توسعه فردی و اجتماعی گروه نگین بود. در این نمایشگاه که در تاریخ ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه برگزار شد، دستاوردهای این نوجوانان شامل محصولات آنها، نشریه‌های کسب‌وکار و فیلم و عکس‌هایی که از کسب‌وکارها تهیه کرده بودند، به نمایش گذاشته شد. همچنین این گروه یک صفحه اینستاگرامی به آدرس @neginbusinessgroup برای نمایش محصولات خود ساخته‌اند. می‌توانید پست‌های مربوط به جشنواره نگین را در اینستاگرام بنیاد نگاه کنید.

 

گفتگوهای زنده در مسیر پایدار:

مهمان گفتگوی ششم از مجموعه «در مسیر پایدار» دکتر افشین خاکی، مدیر پروژه توسعه کسب‌وکارهای بومی دیجیکالا بود. در این گفتگو ساناز قربانی از بنیاد توسعه کارآفرینی با آقای خاکی درباره فضای مجازی و فرصت جنسیت‌زدایی از کسب‌وکارهای محلی بحث و تبادل نظر کردند. می‌توانید ویدئو مربوط به این گفتگو را از اینجا ببینید.