skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در مرداد

بنیاد در مرداد

طرح توسعه فردی‌اجتماعی گروه نگین (کودکان و نوجوانان خانه هدی)

فعالیت‌های باقی مانده از طرح توسعه فردی و اجتماعی نوجوانان و جوانان گروه نگین که به دلیل اوج گرفتن بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاده بود، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در گروه‌های کوچک توسط کلثوم بزی در خانه هدی شیرآباد از سرگرفته شد.

یکی از فعالیت‌های انجام شده تهیه نشریه دیواری از سوی شرکت‌کنندگان بود. در این نشریه دیواری‌ها، شرکت‌کنندگان به معرفی کسب‌وکاری که شناسایی و بررسی کرده بودند پرداختند و همچنین اطلاعات دیگری را که درباره راه‌اندازی کسب و کار آموخته بودند، آوردند. شرکت‌کنندگان در تهیه گزارش از کسب‌وکارها، عکس و فیلم نیز تهیه کرده بودند که به عکس و فیلم برگزیده جایزه ای اهدا خواهد شد. در ادامه نیز با همراهی بنیاد، برخی از شرکت‌کنندگان که محصولاتی را طی این کارگاه‌ها تهیه کرده‌اند، برای فروش به نمایش خواهند گذاشت.

همچنین یکی دیگر از فعالیت‌های باقی مانده از این طرح، برگزاری کارگاه‌های توسعه فردی برای این گروه است که این مورد نیز به دلیل اوج گرفتن بیماری کووید-۱۹ به تعویق افتاده بود. درحال حاضر این کارگاه‌ها از روز ۳۰ مرداد ماه آغاز شده و به مدت یک هفته پنج عنوان کارگاه مهارت زندگی در گروه‌های کوچک و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خانه‌های هدی شیرآباد و همت آباد با همراهی خانم سرگلزایی برگزار خواهد شد و اولین کارگاه با عنوان عزت نفس و خودآگاهی روز شنبه ۳۰ مرداد ماه ۱۴۰۰ برای سه گروه برگزار شد.

 

تسهیلگران معیشت پایدار

در مرداد ماه و در امتداد برگزاری فاز دوم پروژه یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار ۴ کارگاه در موضوعات ارزیابی محله ۱و ۲، شناسایی و تحلیل ذی‌نفعان ۱و۲ برگزار شد.
مطابق رویکرد یادگیری مشارکتی که برای این دوره اتخاذ شده بود ابتدا شرکت‌کنندگان در این دوره با انتخاب ۲۴ محله و با شاخص‌های معین، دارایی محلات را شناسایی و تحلیل کردند. سپس مدرسین به ارزیابی دارایی سنجی تک‌تک محلات پرداختند و مباحث نظری پیرامون شناسایی و تحلیل دارایی محله را در خلال ارزیابی تمرین شرکت‌کنندگان تبیین کردند.
همچنین در کارگاه شناسایی و تحلیل ذی‌نفعان با انجام تمرین عملی سعی بر توان‌افزیی شرکت‌کنندگان در عملیاتی کردن موضوع تحلیل ذی‌نفعان بوده است.
بطور میانگین اعضای گروه محله‌ها در مردادماه ۱۲ تا ۱۵ ساعت درگیر انجام کارآموزی پیرامون مفاهیم ارائه شده بصورت عملیاتی بوده‌اند.
از طرف تیم اجرایی دوره نیز ارزیابی کارگاه‌های اجرا شده انجام شد، گزارش شماره ۱ تهیه و تنظیم گردید که در هفته جاری در اختیار حامی مالی و مشاورین علمی پروژه قرار خواهد گرفت. در عین حال اعضای تیم اجرایی در حال گفتگو با همه شرکت‌کنندگان برای بازخورددهی و بازخوردگیری متقابل هستند که ماحصل گفتگوها در فایل مربوط به درس آموخته‌های پروژه منعکس خواهد شد.
این دوره در شهریور ماه با کارگاه‌های گروه‌های خودیار، زنجیره ارزش و سواد مالی برای تسهیلگران معیشت پایدار ادامه خواهد داشت.

فعالیت محله‌محور زنان خانه هدی در مقابله با شیوع بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان

همانطور که در گزارش‌های قبل اشاره شد خانه هدی به عنوان یک نهاد محلی با تشدید بحران کرونا در استان سیستان و بلوچستان و به ویژه زاهدان و درگیر شدن مردم محلات حاشیه شهر با این ویروس، خود را موظف دید با تکیه بر اعتماد محلی برخی فعالیت های حمایتی و آموزشی را جهت درمان و پیشگیری بیماری کرونا برنامه‌ریزی و اجرای کند.

توزیع بسته‌های پیشگیری و تقویتی، توزیع بسته‌های دارویی و درمانی، پرداخت هزینه ویزیت و داروی بیماران کرونایی، توزیع بسته‌های معیشتی در محلات و بین خانواده در محلات حاشیه زاهدان، چابهار، دشتیاری،نیکشهر از جمله فعالیت‌های خانه هدی در این بحران بوده‌است. برای مشاهده گزارش دقیق کمک‌های جمع‌آوری شده و چگونگی توزیع آنها می‌توانید به اینستاگرام خانه هدی مراجعه کنید.

  • نهادهای همراه
  • جمعی از حامیان فردی و جمعی خانه هدی
  • خیریه سحاب رحمت
  • خیریه امداد پوران (شریعتی)
  • بنیاد امام علی

ردیف نوع فعالیت تعداد قیمت هر واحد قیمت کل محلات
۱ توزیع بسته معیشتی ۳۵۰ ۲٫۰۰۰٫۰۰۰ ۷۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ محلات حاشیه زاهدان
۲ توزیع بسته معیشتی ۵۰ ۳٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ محلات و روستاهای نگور و دشتیاری
۳ توزیع بسته معیشتی ۵۰۰ ۴٫۰۰۰٫۰۰۰ ۲٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ محلات حاشیه زاهدان­ (با همراهی خیریه سحاب رحمت)
۴ توزیع مایع دستشویی ۲۵۰ ۲۰۰٫۰۰۰ ۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰ محلات حاشیه زاهدان
۵ توزیع الکل وماسک ۱۰۰ ۳۰۰٫۰۰۰ ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰ روستای بمپور در چابهار
۶ توزیع صیفی­جات ۱۰۰ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ ۱۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ روستای شورو در زاهدان
۷ هزینه ویزیت و نسخه بیماران ۲۰۰ ۲۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ محلات حاشیه زاهدان
۸ توزیع بسته­های دارویی ۱۵۰ نیکشهر (داروهایی ارسالی خیریه پوران)
۹ توزیع ست سرم و آمپول ۳۵۰ محلات حاشیه زاهدان و روستاهای اطراف(داروهایی ارسالی خیریه پوران)
۱۰ توزیع ماسک ۳۰۰۰ ۱۸٫۰۰۰٫۰۰۰ روستای شورو
۱۱ توزیع کوپن سهمیه نان ۵۷۹٫۰۰۰٫۰۰۰ در زاهدان شامل محلات و روستاهای زیر:

شیرآباد

همت آباد

دایی آباد

پشت گاراژ

محله رجایی

جام جم

روستای پدگی

روستای پته ممد

روستای سیادک

(با همراهی بنیاد امام علی)

جمع کل به ریال:

۳٫۸۲۷٫۰۰۰٫۰۰۰

مدلسازی پروژه توسعه جامعه محلی

پس از سال‌ها تلاش برای ایجاد نهاد خانه هدی و پیمودن فرآیندهای توان‌افزایی زنان در محله شیرآباد زاهدان، پروژه‌ای جهت مستندسازی، تدوین الگو و همچنین طراحی مدل سیستم دینامیک از ابتدای سال ۱۴۰۰ آغاز شد.
در ابتدای امر پروژه با طراحی مسیر پژوهش، تشکیل تیم و انجام مصاحبه‌های لازم پیگیری شد. مسیر پژوهشی در سه بعد الف) ادبیات موضوعی، ب) تدوین الگوی اقدامات بنیاد در طرح خانه هدی شیرآباد، و ج) مدلسازی با استفاده از روش سیستم دینامک پیگیری شد.
در رابطه با بعد ادبیات موضوعی بخش عمده مطالعات پیرامون تبیین مفاهیم اصلی شامل توسعه پایدار، توسعه جماعت محور، توان‌افزایی، کسب‌وکار محلی، تسهیلگری و تفکر سیستمی به همراه بررسی نمونه‌های موردی در جوامع محلی در مرداد ماه انجام گرفت.
در بعد تدوین الگوی بنیاد، پس از انجام مصاحبه‌ها متن آنها جهت تحلیل محتوا و پردازش داده‌های کیفی بدست آمده در مرداد ماه پیاده سازی شد. فرآیند تحلیل محتوا و مستند سازی با همکاری آقای دکتر سعید مدنی بعنوان مشاور علمی بخش مستندسازی و تدوین الگو پیگیری خواهد شد.
در بعد مدلسازی، روش سیستم دینامیک جهت فهم و بهبود عملکرد خانه هدی بویژه در بعد توان افزایی اقتصادی با همکاری آقای دکتر شیخ الاسلام بعنوان مشاور علمی بخش مدلسازی در حال پیگیری است. در مرداد ماه داده‌های کمی موجود از فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی خانه هدی استحصال شد. شاخص‌های موثر در فرآِیندهای توان افزایی بویژه در بعد توان افزایی اقتصادی و همچمنین اهرم‌های سیاستی بنیاد در بهبود عملکرد خانه هدی شناسایی شد. انتظار می رود در شهریور ماه مدل سیستمی نهایی گردد.

برگزاری گفتگوی پنجم از مجموعه #در_مسیر_پایدار

مهمان این گفتگو مهدیه پورشاد مدیر عامل انجمن انسان و زیست پایدار بود که با موضوع «نقش جامعه محلی در احیای تالاب‌ها و معیشت پایدار، با نگاهی به تالاب ارومیه» برگزار شد.

این گفتگوهای زنده جنبه‌های مختلف توسعه پایدار، توسعه کسب‌وکارهای محلی و جمعی به ویژه کسب‌وکار زنان، و مباحث مربوط به توان‌افزایی اقتصادی اجتماعی و توسعه جامعه محلی را بررسی می‌کنند ،اگر پیشنهادی برای موضوع یا مهمانانی که می‌توانیم دعوت کنیم دارید. لطفا برایمان بنویسید. می‌توانید برای دیدن این گفتگوی زنده اینستاگرامی ایجا کلیک کنید.