skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در دی

بنیاد در دی

با کودکان در خانه هدی چابهار

اولین جلسه از کلاس‌های کمک‌آموزشی دانش‌آموزان دبستانی خانه هدی در محله کمب چابهار، برگزار شد.
باتوجه به افت کیفیت آموزشی در مدت همه‌گیری کرونا و دسترسی ناکافی بعضی خانواده‌ها به ابزارهای ارتباطی، دوره آموزشی روزهای پنج‌شنبه برای ۱۷نفر از کودکان مقاطع اول تا چهارم ابتدایی به همت مادران این کودکان و آموزگاران داوطلب در چابهار، دایر خواهدبود.

 

پایان بخش اول آموزش­­‌های دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار- دور دوم

همان­طور که پیش از این اطلاع‌­رسانی شد، کارگاه­‌ها و سرفصل­‌های آموزشی دوره یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار در سه دسته­‌بندی مهارت ­های تسهیلگری، تسهیلگری در توسعه پایدار معیشت محلی (مبانی نظری)، و تسهیلگری و معیشت پایدار (بخش کسب و کار) دسته‌­بندی شده‌­اند. براساس برنامه کارگاه­‌ها و با توجه به اینکه کارگاه­‌ها از تاریخ ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۰ آغاز شده‌­است، بخش اول آموزش­‌ها یعنی کارگاه­‌های مربوط به بخش مهارت­‌های تسهیلگری به پایان رسیده‌­است. سرفصل­‌های ارائه شده تا به اینجا به شرح زیر است:

  • تسهیلگر کیست و تسهیلگری چیست و تسهیلگری اجتماع محور به چه معنا است (۲ جلسه)؛ ارائه توسط محمدکاظم متولی
  • جماعت، توسعه جماعت محور، و برنامه‌­ریزی جماعت محور؛ ارائه توسط دکتر ابوالفضل وطن پرست
  • مهارت­‌های ارتباطی؛ ارائه توسط گلی احمدی فرد
  • اصول کار تیمی در فرایند اجتماع محور (۲ جلسه)؛ ارائه توسط محمدکاظم متولی
  • مستندسازی و گزارش‌­نویسی، ارائه توسط ناصر نوربخش
  • اصول و روش­‌های تصمیم­‌گیری و حل مسئله (۲ جلسه)؛ ارائه توسط ابوالفضل وطن پرست

همچنین علاوه بر این کارگاه­‌ها، برای جلب مشارکت هرچه بیشتر شرکت­‌کنندگان و آگاهی بیشتر آن­ها از اهداف دوره و هم فضایی بیشتر، دو پنل گفتگو نیز برنامه‌­ریزی و اجرا شد. عنوان پنل اول «بررسی چالش‌­ها و قابلیت­‌های گروه­‌های تعاملی کوچک: رو در رو با تسهیلگران دوره اول» بود که با مدیریت ساناز قربانی از کارشناسان بنیاد و با حضور چند نفر از شرکت­‌کنندگان دوه قبل، خانم‌­ها کلثوم بزی، ریحانه قبادی، و آقای رضا مهاجر در تاریخ ۱ دی ماه ۱۴۰۰ برگزار شد. پنل دوم نیز با عنوان «چالش‌­های همکاری در تسهیلگری» در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۴۰۰ با مدیریت و ارائه خانم یاسمن دادور برگزار شد و در آن از چالش ‌هایی که ممکن است در تیم‌­های تسهیلگری وجود داشته باشد صحبت شد.  همچنین در  بخشی از جلسه هم به گفت و گو با تسهیلگران و شنیدن چالش­‌های آن ها در گروه‌­های تعاملی ایجاد شده برای دوره، اختصاص داده شد.

در ادامه، کارگاه­‌ها با آموزش‌­های مربوط به بخش تسهیلگری در توسعه پایدار معیشت محلی (مبانی نظری)، پیش خواهد رفت.

امکان حمایت مالی آنلاین از بنیاد

از این به بعد می‌توانید با مراجعه به صفحه حمایت و یا لینک زیر، از طریق درگاه پرداخت آنلاین از پروژه‌های ما حمایت کنید. حمایت‌های شما به معیشت پایدار جوامع محلی و توان‌افزایی اقتصادی‌اجتماعی زنان و جوانان کمک خواهد کرد.

ورود طرح توسعه جامعه محلی به شهر زابل

بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان نزدیک به ۱۲ سال است که در قالب پروژه توسعه جامعه محلی با رویکرد توان‌افزائی زنان و کسب وکارهای جمعی وارد استان سیستان و بلوچستان شده است.

در اواخر سال ۱۳۹۹ بنیاد تصمیم گرفت وارد بخش سیستان و با مرکزیت زابل نیز بشود و با کمک گرفتن از تجربه­‌های خود در  بخش بلوچستان طرح توسعه جامعه محلی را با توجه به شرایط بوم زابل در محلات حاشیه نشین زابل برنامه‌ریزی کند.سرانجام بنیاد در سال ۱۴۰۰ وارد زابل شد.

از آنجایی که بنیاد برای اولین بار وارد زابل می­‌شد لازم بود در اولین قدم شناخت خود را از این شهر به خصوص در عرصه فرصت­‌ها، مزیت­ها و موانع اقتصادی و کسب و کار کامل کند.

بنیاد با تکیه بر مطالعات از پیش انجام شده، مشاهده، مصاحبه با افراد مطلع، مراجعه به سایت فرمانداری زابل و… به شناخت نسبی از زابل رسید.

پس از شناخت نسبی از زابل سفری به این شهر در آبان ماه  تدارک دیده شد.که هدف از این سفر:

  • تکمیل شناخت نسب به منطقه و محیط شناسی محلات منتخب
  • برقراری ارتباط با تسهیلگران بومی و شکل‌گیری تیم تسهیلگری
  • معرفی بنیاد و طرح به نهادهای مرتبط
  • ایجاد شبکه ارتباطی برای پیشبرد طرح

بود.

در این سفر با تسهیلگران دفاتر تسهیلگری محلات حاشیه‌نشین زابل جلسه برگزار و درباره وضعیت محله­‌ها و فرصت­‌های کسب وکار در محلات گفتگو شد.

بعد از انجام هماهنگی­‌ها بنیاد در دی ماه سفر دوم را نیز به زابل تدارک دید. هدف از این سفر تشکیل اجتماعات محلی در محلات حاشیه‌نشین زابل به منظور معرفی اهداف طرح توسعه جامعه محلی به زنان علاقمند و مستعد بود.

در این سفر بیش از ۱۰ جلسه اجتماع محلی با بیش از ۳۰۰ زن از محلات حاشیه‌نشین برگزار شد.

در این جلسات درباره مفهوم کسب وکار جمعی  و مسیر توان افزائی بنیاد توضیحاتی داده شد و سعی شد زنان علاقمند به ایجاد کسب وکار شناسایی شود.

پس از این مرحله قرار است زنان شناسایی شده در قالب گروه­‌های خودیار گرد هم آیند و بعد از دیدن آموزش­های توسعه فردی و جمعی  با تشکیل صندوق پس انداز خرد یک کسب وکار جمعی انتخاب کنند و بنیاد در این مسیر به عنوان تسهیلگر در کنار این گروه­‌ها قرار خواهد گرفت و این مسیر  را با گروه‌­های خودیار تا رسیدن به یک نهاد و تثبیت کسب وکارهای جمعی با آنان طی خواهد کرد.