skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در اردیبهشت

بنیاد در اردیبهشت

هم‌زی: یادداشت مدیرعامل: بنیاد در اردیبهشت ماه با تمرکز بیشتر بر  بحث توسعه جامعه محلی که اصلی‌ترین فعالیت بنیاد است، به جمع‌بندی و ایجاد سازوکار  اجرایی پروژه‌های جامعه محلی بر توان  تسهیلگران محلی پرداخت. تقویت نقش تسهیلگران محلی، به پایدارسازی فرایند می‌انجامد.

برنامه‌ریزی طرح توسعه خانه‌های هدی موجود و استخراج شرایط موجود این نهادها هم از فعالیت‌های اصلی بنیاد بود.

همچنین در این ماه بنیاد نیازسنجی ۵۴ مرکز کوثر شهرداری  تهران را به اتمام رساند.

دغدغه اجتماعی، اعتقاد به برخورداری تمامی  جوامع از رفاه و آسایش، ایمان به توان و داشته‌هایمان و نگاه  به آینده‌ای برای سربلندی ایران و ایرانی  موتور محرک  ما در  این مسیر است.

برگزاری آیین پایان دوره یادگیری مشارکتی معیشت پایدار

واحد ارتباطات: دور دوم یادگیری مشارکتی معیشت پایدار با همراهی تسهیلگران عزیزمان از استان‌های مختلف سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، تهران، گیلان، کرمان و بوشهر در اسفندماه ۱۴۰۰ به پایان رسید. در انتهای دوره، به پاس همراهی این عزیزان، گواهی حضور به همراه کتاب بررسی «راه‌های جذب و نگهداشت سرمایه انسانی داوطلب در سازمان‌های مردم‌نهاد» که به‌تازگی از سوی بنیاد منتشر شده است، برای شرکت‌کنندگان در دوره ارسال شد.

گواهی دوره

گواهی دوره و کتاب داوطلبی

نیازسنجی ۵۴ «کوثر»

-پروژه نیازسنجی ۵۴ مجموعه کوثر در حوزه بهبود و توسعه کسب‌وکارهای این مجموعه در راستای ارتقا معیشت و اقتصاد زنان سرپرست خانواده (سازمان حامی: معاونت امور بانوان شهرداری تهران)

مراکز توانمندسازی کوثر از سال ۱۳۸۹ در شهرداری تهران با رویکرد توسعه کارآفرینی اجتماعی و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار راه‌اندازی شد و هم اکنون ۵۴ مرکز کوثر در سراسر شهر تهران در حال فعالیت هستند. در واقع هدف شهرداری از تأسیس این مراکز ایجاد فرصت‌های اشتغال‌زائی زنان سرپرست خانوار و زمینه‌سازی برای خودکفائی آنان بوده است. این گروه‌های کسب‌وکاری همچون سایر کسب‌وکارها دارای مسائل و مشکلاتی در مسیر توسعه و بهبود خود هستند به همین منظور بنیاد با حمایت امور بانوان شهرداری تهران پروژه نیازسنجی از این مراکز را به‌منظور شناسایی چالش‌های آنان طراحی نمود. در این پروژه با ۵۴ مرکز کوثر مصاحبه عمیق به‌منظور شناسایی چالش‌های آنان در حوزه تأمین مواد اولیه، سرمایه انسانی، خط تولید، مدیریت، فروش و بازاریابی و امور مالی و حقوقی انجام شد.

هم‌چنین سعی شد در این مطالعه توصیفی نیز از تعداد نیروی کار، شرایط کار، وضعیت کارگاه، تیراژ تولید در هفته و… نیز انجام شود.

کوثرها

نیازسنجی کوثرها

پروژه توسعه جامعه محلی زابل

در اواخر سال ۱۳۹۹ بنیاد تصمیم گرفت وارد بخش سیستان و با مرکزیت زابل نیز بشود و با کمک گرفتن از تجربه‌های خود در بخش بلوچستان طرح توسعه جامعه محلی را با توجه به شرایط بوم زابل در محلات حاشیه‌نشین زابل برنامه‌ریزی کند. سرانجام بنیاد در سال ۱۴۰۰ وارد زابل شد.

بنیاد طی ۴ سفری که به زابل داشت فعالیت‌های زیر را تاکنون انجام داده است:

۱-محیط‌شناسی

هر بومی مختصات، نیازها، مسائل، مشکلات و فرصت‌های منحصربه‌فرد خود را دارد که برای برنامه‌ریزی مداخلات اجتماعی در نظر گرفتن این تفاوت‌ها بسیار مهم است. از آنجایی که بنیاد برای اولین بار وارد زابل می‌شد لازم بود در اولین قدم شناخت خود را از این شهر به خصوص در عرصه فرصت‌ها، مزیت‌ها و موانع اقتصادی و کسب‌وکار کامل کند.

۲– شبکه‌سازی و ارتباط با نهادهای بومی

پس از شناخت نسبی از زابل سفری به زابل تدارک دیده شد.

هدف از این سفر موارد زیر بود:

  • تکمیل شناخت نسب به منطقه و محیط‌شناسی محلات منتخب
  • برقراری ارتباط با تسهیلگران بومی و شکل‌گیری تیم تسهیلگری
  • معرفی بنیاد و طرح به نهادهای مرتبط
  • ایجاد شبکه ارتباطی برای پیشبرد طرح

در این سفر با تسهیلگران دفاتر تسهیلگری محلات حاشیه‌نشین زابل جلسه برگزار شد و درباره وضعیت محله‌ها و فرصت‌های کسب‌وکار در محلات گفتگو شد.

هم چنین در این سفر با خیریه دارالکرام که در حوزه حمایت از دانش آموزان مستعد و محروم فعال است جلسه‌ای برگزار شد. خیریه دارالکرام قصد دارد در حوزه توان‌افزائی مادران نیز پروژه‌هایی را اجرا کند که بنیاد می‌تواند در این زمینه به این موسسه کمک کند. بازدیدی نیز از مدرسه آیندگان که توسط خیریه هاسب تأسیس شده است انجام گرفت تا مقدمات برنامه‌ریزی برای توان‌افزایی مادران دانش‌آموزان این مدرسه نیز فراهم شود.

۳-برگزاری جلسات اجتماع محلی در محلات حاشیه‌نشین زابل

بعد از سفر اول و ایجاد زمینه‌های مناسب برای اجرای پروژه توسعه جامعه محلی، سفر دوم به منظور تشکیل اجتماعات محلی برنامه‌ریزی شد.

در این سفر با کمک تسهیلگران چندین اجتماع محلی در محلات حاشیه‌نشین زابل برگزار شد.

هدف از تشکیل اجتماع محلی معرفی طرح در سطح محله برای گروه‌های مختلف به‌ویژه جامعه هدف که زنان محلات است بود. در سفر سه‌روزه به زابل ۱۰ اجتماع محلی در محلات باقرآباد، معصوم‌آباد، مادران دارالکرام، مدرسه هاسب، هیرمند شمالی، رسالت و حسین‌آباد برگزار شد. لازم به ذکر است در پایان این جلسات ۲۵۰ نفر از زنان شرکت‌کننده فرم اعلام آمادگی برای حضور در گروه‌های خودیار را پر کردند و در این میان بنیاد تصمیم گرفت وارد محله هیرمند شمالی و اسلام‌آباد به عنوان پایلوت شود و گروه‌های خودیار را ابتدا در این دو محله تشکیل دهد.

۴-تشکیل ۳ گروه خودیار در محلات

با برگزاری جلسه با زنان منتخب و علاقه‌مند محله هیرمند شمالی و اسلام‌آباد و با اعلام آمادگی زنان این محلات سه گروه خودیار در این دو محله تشکیل شد. دو گروه خودیار در محله هیرمند شمالی و یک گروه خودیار در محله اسلام‌آباد. تعداد اعضای هر گروه حداکثر ۱۵ نفر است. تا کنون زنان در این گروه‌ها خود را به یکدیگر معرفی کرده‌اند و هم چنین لیستی از نیازهای محله خود را درآورده‌اند. در سفر بعدی که هفته آخر خرداد انجام خواهد شد قرار است وارد آموزش‌های فردی و اجتماعی شویم آموزش‌هایی از قبیل کارگروهی و مهارت‌های ارتباطی.

سفر به زابل

توسعه جامعه محلی زابل

واحد پژوهش، مترصد برگزاری نشست‌های تخصصی

واحد پژوهش بنیاد، اردیبهشت پرکاری را پشت سر گذاشت و حالا، در خرداد ماه در آستانه برگزاری سلسله نشست‌هایی تخصصی در حوزه توسعه جامعه محلی است. موارد زیر، مشروح فعالیت‌های این بنیاد است در ماهی که گذشت:

ارائه چهارچوب مستندسازی و گزارش‌نویسی در طرح‌های توسعه جامعه محلی به‌عنوان شیوه‌نامه مستندسازی اقدامات در هر سه حوزه ایجاد، توسعه و گروه نگین به درخواست مدیر پروژه توسعه جامعه محلی زابل

– بررسی تجربه سمن‌های فعال پیرامون گروه‌های خودیار و صندوق‌های خرد پس‌انداز (تاک) به‌اضافه بازبینی تجربه همکاری بنیاد با خانه هدی و مؤسسه اردیبهشت برای تدوین سازمان کار همکاری بین بنیاد و سمن‌های همکار محلی در سطح استان، شهرستان و تسهیلگران میدانی در محلات جامعه هدف به درخواست مدیر پروژه توسعه خانه‌های هدی موجود

  • همکاری در ترسیم تئوری تغییر زابل (نهایی شده) و توسعه خانه هدی (در حال تکمیل) با تیم پروژه‌ها (با همکاری خانم ارباب‌زاده، خانم شمس، خانم قربانی)
  • طراحی پروژه، تشکیل تیم و همکاری در تدوین پروپوزال نشست‌های تخصصی حوزه توسعه جامعه محلی (خانم قربانی مدیر پروژه، خانم ارباب‌زاده، دردکشان کارشناس پروژه در بخش نشست‌های حضوری و خانم محمودی و خانم ارباب‌زاده کارشناس بخش نشست‌های بین‌المللی)
  • همکاری در اجرای مراحل مقدماتی برگزاری نشست‌ها اعم از شناسایی متخصصین و دعوت برای حضور در نشست‌ها (با همکاری خانم قربانی و خانم ارباب‌زاده)
  • طراحی پروژه، تشکیل تیم و تدوین پروپوزال فرهنگ واژگان توسعه جامعه محلی (مشاور علمی: خانم عطیه اشتری، کارشناس پروژه: خانم هانیه قاسمیان، مدیر پروژه: دردکشان)

طراحی پروژه، تشکیل تیم الگوی ارزیابی تأثیر اجتماعی و ارزیابی اثربخشی طرح‌های توسعه جامعه محلی بنیاد (مشاور علمی: دکتر حمید قیصری، کارشناس پروژه: خانم ریحانه قبادی، مدیر پروژه: دردکشان)

  • سفر به زاهدان در قالب تیم توسعه خانه‌های هدی موجود باهدف ارزیابی وضعیت کنونی برای برنامه‌ریزی توسعه
  • طراحی پروژه، تشکیل تیم و آغاز فرآیندهای اجرای پروژه طراحی و ترسیم زنجیره ارزش نهاد خانه هدی (مشاور علمی: دکتر زهرا رهایی، همکار پروژه: خانم شمس، کارشناس پروژه: دردکشان)
تیم پژوهش بنیاد در زابل

تیم پژوهش بنیاد