skip to Main Content
  حمایت
به مناسبت ۶ مرداد، روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای: یادگیری فن و حرفه، الزام کارآفرینی

به مناسبت ۶ مرداد، روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای: یادگیری فن و حرفه، الزام کارآفرینی

«آموزش فنی و حرفه‌‏ای باید بخش مکمل نظام آموزشی همه‌‏جانبه باشد، و به این سبب باید به محتوای فرهنگی آن توجه کافی بشود.»

این توصیه یونسکو در رابطه با آموزش فنی و حرفه‌ای است.

نقش و اهمیت آموزش‌‏های فنی و حرفه‌‏ای در توسعه اقتصادی نزد کشورهای توسعه‌‏یافته و بسیاری از کشورهای در حال توسعه، شناخته شده است؛ به‌‏گونه‌‏ای‌‏که بسیاری از کشور‌ها برای ایجاد تحول در توسعه اقتصادی به‌‏عنوان پیش‏‌زمینه و اولین گام، اقدام به اصلاح نظام آموزش فنی و حرفه‌‏ای خود و سرمایه‌‏گذاری در آن می‌‏‌نمایند. آموزش‌های فنی و حرفه‌‏ای، آموزش‌‏هایی هستند که انتظار می‌‌‏رود دانش‌‏آموختگان آن در ورود به دنیای واقعی کار از سازگاری نسبی برخوردار باشند.

از این رو است که «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» همواره نگاه ویژه‌ای به آموزش فنی و حرفه‌ای داشته و دارد. ما در بنیاد اعتقاد داریم، نیروی انسانی در اثر تربیت و آموزش می‌‌‏تواند نگرش، دانش و مهارت لازم را به‌‏دست آورد. نگاه منفی به این نوع از آموزش کارآمد باعث شده که در ایران (و البته در برخی دیگر از کشورهای درحال توسعه و حتی توسعه یافته) آموزش فنی و حرفه‌ای هنوز نتواند تمام ظرفیت‌های خود در مسیر نیل کشور به توسعه را به خوبی آزاد سازد.

ما در بنیاد توسعه کارآفرینی، در بسیاری از پروژه‌هایی که در جوامع محلی پیش برده‌ایم، آن‌جا که نیاز به آموزش حرفه به زنان و جوانان را احساس کرده‌ایم، آن را به مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای سپرده‌ایم چرا که معتقدیم نه تنها این آموزش‌ها می‌تواند در مسیر کارآفرینی نقشی بسیار مؤثر ایفا کرده و در رسیدن به کسب‌وکار، فن‌آموزان را کمک کند، بلکه خود مسیری است برای اتصال به بازار کار و اگر این نوع آموزش در ایران بهتر و بیشتر ترویج می‌شد و به آن بها داده می‌شد، می‌‌توانست وضعیت اسفناک بحران بی‌کاری در کشور را اندکی بهبود دهد.

از سوی دیگر، مدرک مراکز و دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح دنیا از اعتبار برخوردار است و برای آینده فن‌آموخته‌های این مراکز بسیار مفیدند.

آموزش فنی و حرفه‌ای در جوامع محلی که کم‌تر از دسترسی به منابع برخوردارند، می‌تواند خود منابعی جدید ایجاد و نهادینه کند و این مهم نیاز به توجهی ویژه چه از سوی دولت و چه از سوی نهادهای مدنی به این حوزه است.

روشن است که نمی‌‌‏توان نگرش‌‌ها را یک‌‌شبه دگرگون کرد، اما با آموزش فنی به‌‏عنوان عنصر مکمل نظام آموزشی و با آگاه‌‏سازی مردم نسبت به امکاناتی که آموزش فنی و حرفه‌‏ای در اختیار افراد قرار می‌‌‏دهد، تغییر نگرش‌‏‌ها خیلی سریع انجام خواهد گرفت.

آموزش فنی و حرفه‌‏ای بایستی از تربیت افراد برای شغلی ویژه با فراهم کردن مهارت‏‌‌ها و دانش لازم، پا فرا‌تر بگذارد و همراه با آموزش عمومی، شخصیت و منش افراد را نیز پرورش دهد و توانایی درک، داوری، اظهار وجود و سازگاری با محیط‌‏های گوناگون را در آنان تقویت کند.

به منظور ترویج آموزش فنی و حرفه‌ای و تلاش در جهت تغییر نگرش نسبت به این آموزش‌ها، روز ۶ مرداد به نام روز ترویج آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نام‌گذاری شده است تا بیشتر توجه کنیم که تلفیق دانش و مهارت تا چه حد حائز اهمیت است. لازم است تا تمامی توان و اندیشه خود را به کار گیریم تا نسل‌های آینده بتوانند تصمیم‌گیری بهتری برای آینده و مسیر شغلی خود داشته باشند.