skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در دی

بنیاد در دی

توسعه جامعه محلی: همکاری با پویش تک‌یار

از جمله اتفاقات دی‌ماه، تجهیز خانه هدی شیرآباد به مرکز کامپیوتر و اینترنت برای استفاده دانش‌آموزان گروه نگین و سایر دانش‌آموزان محله که امکان استفاده از تجهیزات ارتباطی مثل تلفن همراه هوشمند (برای نصب نرم‌افزارهای موردنیاز آموزش مجازی و دسترسی به اینترنت برای تامین محتوای درسی) در اختیار نداشتند بود.

طی هماهنگی‌های انجام‌گرفته با گروه تک‌یار (که به تجهیز مراکز مختلف در مناطق کمتربرخوردار شهری یا روستایی به کامپیوتر و اینترنت می‌پردازند) و موافقت این گروه، ۵ دستگاه کامپیوتر به همراه لوازم جانبی و ۵ عدد صندلی مناسب به خانه هدی شیرآباد زاهدان ارسال گردید. همچنین قول تهیه یک دستگاه مودم هم از طرف این گروه داده‌شد.

از طرف دیگر، با به‌روزرسانی ۵ دستگاه کامپیوتر موجود در خانه هدی همت‌آباد و نصب نرم‌افزارهای لازم برای استفاده دانش‌آموزان روی آن‌ها و اختصاص یک دستگاه مودم برای این مرکز، از این پس، کودکان و نوجوانان گروه نگین در این محله هم امکان استفاده از اینترنت و ابزارهای لازم برای تهیه محتوای درسی خود را خواهند داشت.

تشکیل گروه‌های خودیار در فنوج و توتان

طرح توسعه جامعه محلی به فنوج و توتان هم رسیده، و گروه‌های خودیار در این مناطق ایجاد و مراحل اولیه راه‌اندازی صندوق را طی می‌کنند، چشم به راهیم که سوزن‌دوزی‌های فنوج و حصیربافی توتان به خانواده خانه هدی اضافه شوند و البته به پایداری در مسیر تحقق اهداف‌مان باور داریم، این مسیر با اتکا به بانوان توانمند محلی و همراهی تسهیلگران بومی محقق خواهد شد.

تسهیلگران معیشت پایدار: توان‌افزایی تسهیلگران بومی استان‌های سیستان و بلوچستان، خوزستان، و خراسان جنوبی

اجرای طرح یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار در دی ماه با ارائه ۳۸ ساعت آموزش برای ۷۳ نفر  در قالب ۹ کارگاه برای گروه اول و ۱۰ کارگاه برای گروه دوم ادامه داشته است. جهت بهبود فرآیند یادگیری فراگیران در قالب کارگروهی پیرامون ۱۸ موضوع مطرح شده در این نشست‌ها در قالب تمرین به تعامل با هم پرداختند. در سه هفته ابتدایی این ماه موضوع نشست­‌ها حول محور مهارت­‌های عمومی تسهیلگری شامل مهارت­‌های ارتباطی، گروه و تیم‌سازی در جامعه محلی، اصول تصمیم­‌گیری و حل مسئله، و مستندسازی و گزارش نویسی پرداختند. هفته پایانی نیز به مبانی توسعه جماعت محور اختصاص یافت. در عین حال پایش و ارزیابی پروژه به موازات اجرای دوره مورد توجه است و تا کنون ارزیابی­‌های کمی و کیفی مرحله‌­ای جهت اخذ نظر فراگیران در بهبود کیفیت دوره اجرا شده است. این دوره تا هفته سوم اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

اتاق کارآفرینی و اولین گام‌ها در مسیر جدید

امسال اتاق کارآفرینی مدارس با تمرکز بر دانش آموزان مستعد و دارای ایده سال دوازدهم قصد دارد آنان را برای ایجاد کسب و کار آماده سازد به همین منظور هم با ۴۶ نفر از دانش آموزان برگزیده هنرستان‌های قائن، سرایان و زیر کوه مصاحبه عمیق شد تا علاقمندی و امادگی آنان سنجیده شود. در مرحله بعد از بین این دانش آموزان، علاقمندان انتخاب خواهند شد تا وارد پروسه آموزش و مشاوره آمادگی برای ایجاد کسب و کار شوند.