skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در خرداد

بنیاد در خرداد

گزارش مدیر عامل:

در خرداد برای اولین بار بعد از محدودیت‌های مسافرتی متاثر از همه‌گیری کووید-۱۹ توانستیم به زاهدان و چابهار سفر کنیم. مهم‌تر از هر کار، دیدار با دوستان عزیز خانه‌های هدی در زاهدان و چابهار پر از نشاط و انگیزه بود.

مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده در سفر میدانی:

  • برگزاری دو جلسه با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار آقای دکتر کردی و معاون فرهنگی اجتماعی سازمان خانم دکتر شهرکی، مشاور سازمان در موضوع طرح جامع شهری آقای دکتر سعیدی و آقای اسدی. در این جلسات طرح پیشنهادی بنیاد در زمینه توسعه جامعه محلی محلات چابهار ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.
  • بازدید از خانه هدی کمب چابهار به همراه مشاور سازمان منطقه آزاد
  • برگزاری جلسات گروهی با اعضا خانه‌های هدی
  • بازدید از ملک «خانه جدید هدی» و دیدار و جلسه با پیمانکار پروژه
  • دیدار با برخی از تسهیلگران معیشت پایدار

 

مهم‌ترین اخبار و جلسات بنیاد:

  • جمعبندی استراتژی دوساله بنیاد در جلسات هیات مدیره
  • حضور بنیاد در جلسه‌ای در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با حضور معاون صنایع دستی خانم دکتر محمودیان و تعدادی از سمن‌های فعال در حوزه صنایع دستی
  • برگزاری جلسه‌ای با مجری طرح جامع شهری چابهار در دفتر بنیاد که در آن خانم‌ها حوری و قیومی از شرکت مهندسی طرح و کاوش حضور داشتند و گفتگوها پیرامون در مورد طرح جامع و موضوعات اجتماعی شهر چابهار بود.
  • جلسه با مدیر مسئولیت اجتماعی دیجی کالا و مسئول بخش غرفه‌های فروش روستایی دیجی کالا که زمینه‌های همکاری با آنها مورد بررسی قرار گرفت و قرار است پروژه مشترکی در زمینه توسعه جامعه محلی تعریف شود.
  • جلسه با دکتر زهرا رهایی درباره مدلسازی پروژه توسعه جامعه محلی
  • جلسه با خانم مجتبوی حامی پروژه توسعه جامعه محلی و خانم یارعلی به عنوان مشاور توسعه محصولات حصیربافی در خصوص توسعه فعالیت‌های خانه هدی و تنوع محصول

 

تسهیلگران معیشت پایدار؛ فاز دوم

پس از اتمام گزارش نویسی فاز اول و در اختیار قراردادن آن به همه ذینفعان پروژه، مقدمات اجرایی فاز دوم آغاز شد. در این ماه با اختصاص بیش از ۲۳۰ نفر-ساعت زمان در قالب برگزاری جلسات با حامی مالی، مشاورین علمی، نیاز سنجی از ۵ گروه منتخب (مجموعا بیش از ۱۵ جلسه) و جلسات داخلی تیم اجرایی پروژه به طراحی ساختار و محتوای دوره پرداخته شد. متناسب با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تقسیم کار در بین تیم اجرایی به شکل مکتوب مشخص گردید. و مقرر شد تا فاز دوم پروژه در قالب ۵ مرحله، الف) طراحی فعالیت برای منتخبین قبل از افتتاحیه، ب) اجرای افتتاحیه، سفر به سه استان و آغاز فعالیت‌های منتخبین، ج) برگزاری ۸ نشست و ۴ سخنرانی، د) سرانجام بخشی فعالیت‌ها و ه)مستندسازی و گزارش نویسی منتخبین از فعالیت‌های خود اجرا شود. انتظار می‌رود در تیرماه و در تعامل با حامی مالی شرکت آرین رشد افزا پروپزال نهایی مربوط به این پروژه تایید و تامین مالی جهت اجرای دوره انجام گیرد.

 

گفتنی است که گروه آنلاین تسهیلگران معیشت پایدار تشکیل شده است. در حال حاضر شرکت‌کنندگان طرح به تعامل روزانه، مرور تجربیات، ارائه‌های گروهی درباره محتوای کارگاه‌های فاز یک و گفتگو درباره روش‌های کار در آینده مشغول هستند.

یکی از نتایج این گفتگوها و ارائه‌ها برگزاری یک گفتگوی زنده اینستاگرامی درباره رفع موانع زنجیره تامین در کسب‌وکارهای خرد با شرکت سه تسهیلگر از سیستان و بلوچستان، دزفول، و آبادان بود.

اتاق کارآفرینی مدارس

اتاق کارآفرینی طرحی است با سابقه ده ساله در بنیاد، در این ده سال این طرح مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده است، تجربیات ترویج و آموزش کسب‌وکار و کارآفرینی به نوجوانان در طرح اتاق کارآفرینی مدارس و تغییراتی که طرح در طول این سال‌ها کرده است می تواند الگویی باشد برای سازمان‌ها و نهادهایی که قصد دارند در این حوزه ورود پیدا کنند. بنابراین بنیاد در حال مستندسازی کل تجربیات این طرح در این ده سال است.

توسعه فردی اجتماعی

کارگاه بوم کسب و کار برای گروه نگین (نوجوانان و فرزندان اعضا خانه هدی) توسط ساناز قربانی برگزار شد.

 

 

رونمایی از مستند خلق جمعی زندگی

مستندی در سه قسمت کوتاه درباره کارِ ما و جماعتِ ما در بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان

این مستند کوتاه سال ۱۳۹۸ به همت بنیاد توسعه کارآفرینی طی سه سفر میدانی به زاهدان (دیدار با نهاد محلی همراه، خانه هدی)، خرمشهر (دیدار با نهاد محلی همراه، بهار خرمشهر)، و قائن (دیدار با نهاد محلی همراه، بنیاد سپهر) تولید شده است. این فیلم مستند در آپارات، وب سایت بنیاد، و شبکه‌های اجتماعی آن قرار گرفته است و استقبال خوبی از آن شده است. می‌توانید از اینجا آن را تماشا کنید.

شروع دوباره گفتگوهای زنده اینستاگرامی؛ این بار «در مسیر پایدار»

این گفتگوهای هفتگی با حضور تسهیلگران، کسب‌وکارهای محلی و نوآور، کارشناسان، و سازمان‌های مدنی برگزار می‌شوند و در آن به ابعاد مختلف توسعه پایدار با الویت توسعه اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و زنان پرداخته خواهد شد.

 

به خلق جمعی زندگی امیدوار باشیم؛

به پیشواز آینده می‌رویم.

  • برای حمایت مالی از پروژه‌های بنیاد و یا همکاری داوطلبانه با ما به اینجا سر بزنید.