skip to Main Content
  حمایت
بنیاد در تیر

بنیاد در تیر

بنیاد توسعه کارآفرینی امسال فعالیت خود را بر توسعه جامعه محلی متمرکز کرده است و در این مسیر با هدف تجهیز خود و شناسایی زمینه­‌های همکاری با سایر نهادها و مجموعه­‌های فعال در این زمینه، برنامه­‌های عملیاتی خود را تدوین می­‌کند.

پروژه‌­های در دست اجرای بنیاد نیز با رویکرد مفهوم سازی، مدلسازی، نهادسازی معطوف به بهبود مسیر طی شده، شناسایی نقاط قابل بهبود و اثربخشی بیشتر در جامعه محلی است و مدلسازی و بازبینی مدل اجرایی توسعه جامعه­ محلی بنیاد، اتکا به تسهیلگران محلی، تولید محتوا برای توسعه جامعه محلی و مستند کردن الگوهای موفق را هدف قرار داده‌­اند.

برهمین اساس و در راستای این رویکرد دوساله بنیاد در تیرماه جلسات مختلفی داشتیم:

  • جلسه با آقای اسکندری رئیس دبیرخانه شورای عالی اشتغال کشور با تمرکز بر موضوع پرورش تسهیلگران محلی
  • جلسه با آقای میراحمدی­‌زاده از خیریه دارالاکرام برای بررسی زمینه­‌های همراهی در جامعه هدف آن­ها در سایر شهرهای استان سیستان و بلوچستان
  • جلسه با تیم فیلمسازی کارستان، خانم رخشان بنی­‌اعتماد و آقای مجتبا میرتهماسب با پیشنهاد ساخت مجموعه کارستان ۲ و الگوسازی
  • ارتباط فعال با آقای دکتر شیخ‌­الاسلام در تدوین مدل توسعه جامعه محلی بنیاد

و اما فعالیت‌های اصلی بنیاد در تیرماه:

 

همکاری با خانه هدی در بحران کرونا در سیستان و بلوچستان

با شدت گرفتن بحران کرونا در استان سیستان و بلوچستان و لزوم نقش آفرینی خانه هدی به عنوان یک نهاد بومی در محلات، کارگروهی متشکل از بنیاد و خانه هدی آباد شکل گرفت. در این کارگروه درباره لزوم کمک رسانی به ویژه در حوزه درمان و پیشگیری نکاتی گفته شد و اعضای خانه هدی برای خدمت رسانی در این بحران اعلام آمادگی کردند بنیاد نیز به عنوان مسئولیت اجتماعی خود در کنار جماعت خانه هدی قرار گرفت و سعی کرد با ایجاد شبکه­‌ای از خیرین، حامیان و نهادهای مدنی و اتصال آن به خانه هدی روند کمک رسانی را تسریع بخشد.

در شرایطی که مردم محلات بنا بر مسائل فرهنگی و اجتماعی حتی با وجود شرایط حاد بیماری به مراکز درمانی و بیمارستان­ها مراجعه نمی­کنند خدمات­‌رسانی در محل هم اعتمادساز است و هم پیشگیرانه، و برهمین اساس خانه­ هدی با تشویق مردم جهت مراجعه به پزشک از یک سو و رساندن کمک­‌های خیرین به محلات، تجهیز خانه­‌های بهداشت محلات و فعالیت­‌هایی نظیر توزیع بسته­‌های دارویی جهت درمان (با مشورت پزشک)، توزیع بسته­‌های داروهای تقویتی جهت پیشگیری از ابتلا، توزیع بسته­‌های معیشتی برای تشویق مردم به در خانه ماندن، و تقبل هزینه ویزیت پزشک و هزینه داروهای بیماران کرونایی از سوی دیگر توانسته­ نقش موثری در مدیریت بحران داشته باشد.

خانه هدی اهم فعالیت‌های خود را روی چند محور زیر متمرکز کرد:

۱-شناسایی بیماران در محلات حاشیه زاهدان و چابهار جهت ارجاع به پزشک

۲-تامین هزینه­های ویزیت و درمان بیش از ۵۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در این محلات

۳-تامین و توزیع داروی درمانی برای بیماران شناسایی شده (بیش از ۵۰۰ بسته)

۴-تامین و توزیع داروهای تقویتی و پیشگیرانه همچون ویتامین‌های دی و بی و سی در محلات حاشیه زاهدان، چابهار، دشتیاری، فنوج و سرباز (حدود هزار بسته)

۵-فرهنگ‌سازی جهت پیشگیری از بیماری در محلات با توزیع ماسک، دستکش، مایع ضد عفونی کننده و تشویق افراد به رعایت نکات بهداشتی

۶-توزیع بسته‌های معیشتی برای خانواده­‌هایی که درگیر بیماری هستند (حدود ۲۰۰ بسته)

در این میان نهادهای خیریه‌­ای و حامیانی در کنار بنیاد و خانه هدی برای مدیریت بحران قرار گفتند که بی‌شک بدون کمک­‌های آنان گام نهادن در این مسیر ممکن نبود بنیاد و خانه هدی خود تمامی تلاش­های این عزیزان را قدر می­‌نهد.

خیرین و حامیان همراه خانه هدی در این مسیر:

خیرین و حامیان داخلی و خارجی خانه هدی

خیریه پیمان مهر

جمعیت امام علی

خیریه  امداد پوران (شریعتی)

جمعی از هموطنان مقیم استرالیا

شرکت دارویی میم دارو

جمعیت شرق آباد

لازم به ذکر است بحران هنوز پایان نیافته و با توجه به روشن شدن ابعاد بیشتری از آن لزوم خدمات رسانی بیشتر و جدی­تر نیز ضروی می­نماید.

خانه هدی را در این مسیر یاری کنید.

آغاز رسمی فاز دوم تسهیلگران معیشت پایدار

در ادامه اقدامات در مرحله طراحی و تدارک آغاز فاز دوم پروژه یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار با همراهی مشاوران علمی و کارگروه های تخصصی، محتوای لازم جهت ۹۸ ساعت بستر یادگیری در قالب ۲۴ ساعت کارگاه آموزشی در ۵ محور  شامل الف) شناسایی محله، ب) دارایی سنجی، پ) شناسایی و تحلیل ذینفعان ج) شناسایی و ترسیم زنجیره ارزش کسب‌وکار محلی موجود در محله، و د) شناسایی مسائل کسب و کار محلی؛ ۱۰ ساعت سخنرانی و ۶۴ ساعت فعالیت میدانی برای شرکت‌کنندگان تولید و طراحی شد.

در عین حال پروپوزالی به منظور در اختیار داشتن مبنای عمل تیم اجرایی و همچنین به جهت تامین مالی تدوین شد. تاکنون ۵۰ درصد از نیاز مالی پروژه از طریق واحد مسئولیت‌های اجتماعی شرکت آرین رشد افزا تامین شده است.

سعید مدنی، محمد کاظم متولی، ناصر نوربخش، زهرا رهایی، بهروز احمدزاده، محمد اسکندی و ندا شمس بعنوان مدرس در این پروژه همکاری می‌کنند.

اجرای دوره با برگزاری افتتاحیه در تاریخ ۱۹ تیرماه در فضای اسکای روم و با حضور همه شرکت‌کنندگان، نماینده حامی مالی، و سخنرانی آقای ناصر نوربخش بطور رسمی آغاز شد و تا پایان تیر ماه ۲ جلسه سخنرانی و ۱ کارگاه برگزار گردید.

انتظار می‌رود در پایان این فاز هر شرکت کننده  با حضور در سخنرانی‌ها، کارگاه‌ها و انجام ۱۱ گام فعالیت بهم مرتبط و تعریف شده در طول دوره بعنوان تسهیلگر در ایجاد و بهبود کسب‌وکارهای محلی توانمندی‌های بیشتری کسب کنند.

 

گفتگوهای زنده اینستاگرامی: در مسیر پایدار

این گفتگوهای زنده جنبه‌های مختلف توسعه پایدار، کسب‌وکارهای محلی و جمعی به ویژه کسب‌وکار زنان، و مباحث مربوط به توان‌افزایی اقتصادی اجتماعی و توسعه جامعه محلی را بررسی می‌کنند.

گفتگوی ۲: نیازسنجی، تصمیم‌گیری، و حل مسئله در فرایند توسعه کسب‌وکارهای محلی

با طیبه پرهیزگار عضو تعاونی روستایی قومنجان، و سمیه شیخی، تسهیلگر و سرگروه خانه هدی نگور

میزبان بنیاد: شیما وزوایی

گفتگوی ۳: تجارت عادلانه؛ مدل دستادست

با فائزه درخشانی مدیر عامل دستادست

میزبان بنیاد: ساناز قربانی

گفتگوی ۴: گزارشی از وضعیت اوج‌گیری کرونا در زاهدان و فعالیت‌های محله‌محور خانه هدی

با مرضیه حسن زهی مدیر عامل خانه هدی