skip to Main Content
  حمایت
آغاز فاز دوم طرح تسهیلگران معیشت پایدار

آغاز فاز دوم طرح تسهیلگران معیشت پایدار

با پایان یافتن فاز اول «طرح یادگیری مشارکتی تسهیلگران معیشت پایدار» در اسفند ماه ۱۳۹۹، مقدمات شروع فاز دوم با رویکردی عملی‌­تر آغاز شد.

هدف اصلی این طرح، توان افزایی ۳۰ نفر تسهیلگر بومی برای ارتقای کمی و کیفی پروژه­‌های توسعه جامعه محلی با رویکرد توسعه کسب و کار در سه استان خراسان جنوبی، خوزستان و سیستان و بلوچستان است که در سه فاز طراحی شده است.

در فاز اول حدود ۷۰ تسهیلگر از سه استان یاد شده به همراه تسهیلگرانی از استان­های کرمان، چهارمحال و بختیاری، ایلام، بوشهر و تهران با مفاهیم اولیه تسهیلگری، کسب وکار و معیشت پایدار آشنا شدند.

پس از پایان یافتن این فاز ۴۲ نفر از شرکت‌کنندگان  علاقمند به حوزه معیشت پایدار  وارد فاز دوم شدند.

در واقع هدف از اجرای فاز دوم توا­ن­‌افزائی تسهیلگر در ایجاد و بهبود (شناسایی و کمک به رفع چالشها) کسبوکارهای محلی با تاکید بر کسبوکارهای جمعی است. در این فاز سعی شده است علاوه بر برگزاری کارگاه­‌های نظری تمرین­‌های عملی نیز برای حضور شرکت‌کنندگان در محله طراحی شود.

از آنجایی که محتوای کارگاه‌­ها و تمرین­‌ها برای اثر بخشی دوره بسیار اهمیت دارد دو کارگروه تولید محتوا با هدایت سه مشاوره علمی توسط تیم اجرایی طرح تشکیل شده است: کارگروه کسب‌وکار وکارگروه تسهیلگری و توسعه جامعه محلی. در این کارگروه­‌ها عناوین و سرفصل­‌هایی که نیاز است یک تسهیلگر معیشت پایدار در توسعه جامعه محلی بدان احاطه داشته باشد طراحی شد دکتر سعید مدنی پژوهشگر اجتماعی، فیروزه صابر فعال اجتماعی و مشاور طرح­‌های توان‌افزائی زنان، دکتر هادی نوتاش مشاور و مدرس کارآفرینی، دکتر رهایی مشاور و مدرس کارآفرینی، ناصر نوربخش تسهیلگر اجتماعی و مدرس کسب وکار، محمد کاظم متولی تسهیلگر و مدیر پروژه­‌های اجتماعی و ندا شمس مدیر عامل بنیاد از اعضای کارگروه‌­های تولید محتوای فاز دوم هستند. محله و دارایی­‌ها محله، تحلیل ذینفعان، گروه­‌های خودیار و صندوق پس انداز خرد، زنجیره ارزش، سواد مالی برای تسهیلگر معیشت پایدار، شناسایی مسائل کسب وکار و آشنایی با تسهیلگران خوشه­‌های صنعتی از جمله عناوین طراحی شده برای فاز دوم است.

نکته قابل توجه فاز دوم انتخاب محله­‌ای واقعی توسط تسهیلگران برای انجام تمرینات و ایجاد زمینه جهت تعریف پروژه توسعه جامعه محلی با رویکرد معیشت پایدار در فاز سوم است. لازم به ذکراست حدود ۲۳ محله در استان­‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خوزستان، کرمان، ایلام، تهران و چهارمحال و بختیاری توسط شرکت‌کنندگان انتخاب شده است.

این فاز تا پایان آبان ماه ادامه خواهد داشت سپس از بین شرکت کنندگان این دوره ۳۰ نفر برای اجرای پروژه‌­های عملیاتی توسعه پایدار با رویکرد کسب‌وکار وارد فاز سوم خواهند شد.